Operatorzy floty masowców czy tankowców szukają sposobów na osiągnięcie chociaż części zysków, które stały się udziałem armatorów kontenerowych. Jeszcze w 2021 r. niektórzy armatorzy z Azji zaczęli adaptować masowce do transportu kontenerów. Teraz trend ten się pogłębia.
Norweski operator Concordia Maritima, który w ubiegłym roku został uratowany przed bankructwem przez koncern Stena, szuka obecnie sposobu na konwersję swojej floty tankowców do przewozu kontenerów. W tym celu, wspólnie ze Stena Teknik, zamówiono szczegółową ekspertyzę techniczną dotyczącą wykorzystania przestrzeni zbiornikowców do przewozu pojemników oraz projekt ich przebudowy. Według wstępnych ustaleń będą mogły przewozić 2100 TEU. Jeżeli specjaliści dadzą zielone światło, pierwsze tankowce zamienione w kontenerowce powinny wejść do eksploatacji latem 2022 r.
Obecnie na świecie pływa ok. 15 tys. tankowców o łącznej nośności ponad 10 tys. t. Od początku pandemii sektor przeżywa bardzo poważne trudności. Według Lloyd’s Register większość armatorów z tej branży odnotowała w ostatnich kilkunastu miesiącach poważne straty, szacowane na 400 mln USD. Najgorszy był okres lipiec-wrzesień 2021 r.