Pod koniec 2023 r. tor wiodący do Portu Gdynia będzie o 3 m głębszy i o 130 m szerszy. Zapewnić ma to umowa na realizację zadania „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II – Pogłębienie toru podejściowego”, podpisana 10 lutego br. na Uniwersytecie Morskim w Gdyni. Jej sygnatariuszami są Urząd Morski w Gdyni i konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (lider), Rohde Nielsen A/S i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V.
Zakres planowanych robót obejmuje m.in. pogłębianie toru do 17 m aż do główek falochronu oraz jego poszerzenie do 280 m na długości 3,7 m. Przedsięwzięcie zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Obecnie jest to 340 m i zanurzenie 13 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego. Łączna kubatura robót czerpalnych wynosi 3,5 mln m³, z czego 650 tys. m³ zostanie przeznaczona na sztuczne zasilanie brzegu morskiego.
Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Wartość projektu wynosi prawie 127 mln zł, z czego unijne dofinansowanie to prawie 108 mln zł.
Projekt ten jest jednym z 3 etapów mających na celu poprawą parametrów nawigacyjnych w gdyńskim porcie. Dwa pozostałe: rozbudowa obrotnicy nr 2 z przebudową nabrzeża Gościnnego i pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia, realizowane są przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia.