Miniony rok przyniósł Portowi Gdańsk awans na pozycję lidera przeładunku kontenerów na Morzu Bałtyckim, z wynikiem prawie 2,12 mln TEU i wzrostem o ponad 10% – wynika z raportu gdyńskiej firmy Actia Forum. Łącznie 10 największych kontenerowych portów na Bałtyku obsłużyło w 2021 r. 9,2 mln TEU, czyli o 4,56% więcej niż w 2020 r.
Tym samym gdański port wyprzedził dotychczasowego lidera rankingu – Port Petersburg, który 3. rok z rzędu odnotował spadek przeładunków. W ubiegłym roku Rosjanie obsłużyli prawie 2,1 mln TEU, lecz było to o 8% mniej niż rok wcześniej.
Na 3. miejscu z wynikiem prawie 986 tys. TEU i wzrostem rok do roku na poziomie niemal 9% uplasował się Port Gdynia.
Na kolejnym miejscu znalazł się Port Göteborg z wynikiem 828 tys. TEU, co stanowi wzrost o 6,7% (jest to największy wzrost od 2015 r.). Za nim sklasyfikowano Port Aarhus, który przeładował 718 tys. TEU, czyli o 9,15% więcej niż rok wcześniej (w ciągu 5 lat obroty kontenerów wzrosły tam o 58%), oraz Port Kłajpeda (ponad 666,7 tys. TEU, wzrost o 4,66%).
Spadki odnotowały fińskie porty: HaminaKotka i Helsinki. Pierwszy z nich obsłużył 593,55 tys. TEU, czyli o prawie 4,5% mniej niż rok wcześniej, a drugi prawie 466,66 tys. TEU, czyli spadek wyniósł ponad 8%.
Najbardziej spektakularny wzrost rok do roku, bo aż o 55%, odnotował jednak Port Kaliningrad, który zakończył ubiegły rok z wynikiem prawie 437,2 tys. TEU. To przede wszystkim zasługa rozwoju intermodalnych kontenerowych połączeń kolejowych na linii Chiny-Europa. Ranking bałtyckiego TOP10 zamyka Port Ryga z wynikiem ponad 415,6 tys. TEU i spadkiem na poziomie 8,36%.