W latach 2023-24 spadek cen frachtu jest nie do uniknięcia – twierdzą analitycy HSBC Global Research, którzy prognozują skokowe ograniczenie zysków armatorów w tym czasie aż o 80%.
Tąpnięcie na rynku będzie tym bolesne, że nastąpi po 2 latach rekordowych stawek. Maja one jednak wrócić do poziomu sprzed pandemii, a ich spadek najboleśniej mają odczuć armatorzy w 2024 r.
– Istnieją oznaki, że stawki spotowe mogą szybko spaść do poziomu sprzed pandemii w związku z pogłębiającą się luką popytu i podaży (co widać w Baltic Dry Index), ale jesteśmy zdania, że stawki kontraktowe powinny ustabilizować się powyżej poziomów sprzed pandemii – powiedział Parash Jain, szef działu Shipping & Ports & Asia Transport Research w HSBC.
Tąpnięcie na rynku będzie mieć związek z różnicą między podażą statków a popytem na przewóz kontenerowy. Eksperci HSBC są zdania, że globalny handel kontenerowy spadnie o 2% w 2022 r. i o 3% w 2023 r., po czym w 2024 r. wzrośnie o 2,5%. W tym czasie pojemność floty kontenerowej wzrośnie o 6,2% w 2022 r., a w 2023 i 2024 r. odpowiednio o 6,5% i 8%.