Japoński amoniak

AlfvanBeem

Japońska firma energetyczna JERA, Mitsui O.S.K. Lines i NYK zamierzają wspólnie rozwijać projekty związane z zastosowaniem amoniaku w żegludze. Wcześniej każdy z partnerów prowadzil swoje przedsięwzięcia samodzielnie.

MOL we współpracy z Mitsubishi Shipbuilding Co. i Namura Shipbuilding uruchomił w ubieglym roku projekt mający na celu rozszerzenie możliwości transportu amoniaku. Zwrócono m.in. uwagę na wyzwania związane z takim transportem, które znacząco ograniczają obecnie jego zastosowanie na morzu. W 2021 r. MOL rozpoczął prace nad prototypem statku J-FLEX do przewozu amoniaku, który ma być także zasilany tym paliwem.

Z kolei NYK jako pierwsza firma żeglugowa otrzymał jesienią br. zielone światło (AiP) od ClassNK na budowę statku do bunkrowania amoniaku. Armator pracuje też nad projektem zbiorników na amoniak oraz procedurą bunkrowania tego paliwa.

Natomiast JERA, która posiada 26 elektrowni cieplnych w Japonii i kolejne 30 projektów w 10 krajach na całym świecie, ogłosiła, że rozważa przejście na działalność zasilaną amoniakiem. W jej elektrowni Hekinan, działającej od 30 lat w pobliżu Nagoi i będącej największym obiektem węglowym w Japonii, wdrożono właśnie pilotażowy projekt konwersji na amoniak. Dlatego też firma jest zainteresowana współpraca z MOL i NYK w zakresie rozwiązań dotyczących transportu tego paliwa.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #240
Poprzedni artykułNorweski tunel
Następny artykułMagazyny energetycznej niezależności