Norweska Administracja Wybrzeża (Kystverket) rusza z budową pierwszego na świecie pełnowymiarowego tunelu dla statków. Stad Ship Tunnel umożliwi ominięcie trudnego do żeglugi obszaru wzdłuż norweskiego wybrzeża, czyli półwyspu Stad (Stadlandet), leżącego niedaleko Alesund. Na tym obszarze występują burze przez 1/3 roku, a w ciągu ostatnich 80 lat na pobliskich wodach życie straciły 33 osoby. Pogoda jest tam tak zła, że nawet Wikingowie przeciągali swoje łodzie przez przełęcz na półwyspie, aby uniknąć konieczności podróży dookoła niego.
Mimo że norweskie służby regulacyjne analizowały pomysł tunelu od dziesięcioleci, projekt o wymiarach 50 m na 40 m i długości ok. 2 km dostał zielone światło dopiero w 2020 r. Kystverket przeznaczył na inwestycję 325 mln USD i planuje zbudować go w ramach przetargu „projektuj i buduj”. Podstawowy projekt zakłada solidne odbojnice po bokach, aby bezpiecznie utrzymać statki w kanale, pomosty cumownicze na każdym końcu i chodniki ewakuacyjne dla załogi i pasażerów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tunel zostanie oddany do użytku do 2026 r. Będzie bezpłatny i otwarty dla wszystkich statków z pilotażem i systemem VTS.