Japoński armator K Line (Kawasaki Kisen Kaisha) przyłączył się do norweskiego projektu Northern Lights, w celu transportu CO2 do składowania pod dnem morskim. Firma podpisała umowy bare boat charter i time charter na dwa statki do przewozu CO2, zamówione przez Northern Lights, które budowane są w Chinach.
Budowa jednostek ruszyła pod koniec listopada br. w stoczni Dalian Shipbuilding Industry Co. Będą to największe na świecie statki do transportu CO2, o pojemności 7500 m³ każdy. Będą miały 130 m długości i napęd LNG. Wyposażone zostaną w rotor, zastosowane zostanie także tzw. smarowanie kadłuba powietrzem w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Mają zostać dostarczone w 2024 r.
Statki będą transportować skroplony CO2 z zakładów przemysłowych do obiektów w Øygarden na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Stamtąd CO2 będzie transportowany rurociągiem do zbiornika umieszczonego 2,6 m pod dnem morskim, gdzie będzie składowany. Projekt Northern Lights, będący spółką joint venture Equinora, Shella i TotalEnergies, ruszył w 2020 r. i ma być gotowy do przyjęcia CO2 w 2024 r.