Niedobór kierowców urośnie?

fot.: freepik

W Europie w ciągu kolejnych 4 lat zabraknie 3-krotnie więcej kierowców ciężarówek niż obecnie – ostrzega organizacja transportowa IRU. W 2026 r. ponad 2 mln etatów będzie wolnych. Jednocześnie w pierwszych 3 kwartałach 2022 r. zapotrzebowanie na kierowców w Europie wzrosło o blisko 40%. Problem kadrowy zbiega się z odchodzeniem szoferów na emeryturę. Do 2026 r. co trzeci europejski kierowca może odejść z pracy z powodu wieku. Nie ma ich kto zastąpić, bo jak wskazuje IRU, tyko 6% spośród obecnych kierowców to ludzie młodzi. Według organizacji oznacza to, że w 2026 r. aż 2/3 etatów nie zostanie obsadzonych z powodu braku chętnych. To m.in. efekt wysokich wymagań do zdobycia uprawnień kierowcy. IRU apeluje o obniżenie wieku dla kierowców ciężarówek do 18 z obecnych 21 lat (np. w Rumunii) oraz rozpoczęcia szkoleń już w wieku 17 lat. Pomysłem na zachęcenie młodych ludzi do zawodu kierowcy mogą być także dopłaty do uzyskania prawa jazdy na ciężarówki, które wprowadzają m.in. Włochy.

PRZEZJaromir Kamiński
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel
Poprzedni artykułUmowa na przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Następny artykułKiepskie perspektywy