MSC Mediterranean Shipping Company (MSC) i Maersk postanowiły zakończyć współprace w ramach aliansu 2M. Rozwód największych armatorów kontenerowych na świecie, zgodnie z 2-letnim okresem wypowiedzenia, stanie się faktem od stycznia 2025 r.
– MSC i Maersk zdają sobie sprawę, że wiele się zmieniło od czasu, gdy obie firmy podpisały 10-letnią umowę w 2015 r. Zakończenie sojuszu 2M toruje obu firmom drogę do dalszego realizowania ich indywidualnych strategii – czytamy w oświadczeniu obu firm.
Analitycy rynku kontenerowego podkreślają kilka aspektów tej decyzji. Dotyczą one m.in. możliwości zaostrzenia konkurencji między obu armatorami na obsługiwanych trasach, co może pociągnąć za sobą konieczność rozbudowy floty Maerska, który wcześniej mógł bazować na rosnącym tonażu MSC, konsekwencją decyzji mogą być też zmiany w stawkach frachtowych dla własnych klientów. Ponadto zakończenie działalności sojuszu 2M może mieć wpływ na inne sojusze linii żeglugowych. Nie wykluczone bowiem, że Maersk będzie zainteresowany utworzeniem kolejnego aliansu, w wyniku czego może dojść do przetasowań na rynku kontenerowym.