Po latach dyskusji i powolnym postępie w kierunku digitalizacji dokumentacji używanej podczas transportu ładunków Digital Container Shipping Association (DCSA) donosi o przełomie, dzięki któremu papierowe kopie konosamentu zostaną w pełni zdigitalizowane. Dziewięć największych na świecie linii kontenerowych podpisało zobowiązanie do przyspieszenia cyfryzacji obrotu kontenerami przy użyciu standardów open source opracowanych przez DCSA.
Według DCSA rezygnacja z przesyłania fizycznych konosamentów w formie papierowej może zaoszczędzić 6,5 mld USD kosztów bezpośrednich i doprowadzić do wzrostu światowego handlu. DCSA uważa, że dziewieciu armatorów, w tym: MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag-Lloyd, One, Evergreen, HMM, Yang Ming i ZIM, będzie liderami powszechnego przyjęcia elektronicznego listu przewozowego (eBL). Zobowiązali się oni, że w ciągu 5 lat zamienią połowę wystawianych konosamentów na dokumenty cyfrowe, a do 2030 r. będą one stanowiły już 100% dokumentacji.
Stowarzyszenie informuje, że przewoźnicy oceaniczni wystawiają obecnie ok. 45 mln papierowych konosamentów każdego roku. Mimo działań na rzecz zwiększenia cyfryzacji szacuje się, że w 2021 r. niewiele ponad 1% wystawiano elektronicznie.
DCSA, powołując się na niedawne badanie McKinsey, szacuje, że jeśli eBL zyska powszechną akceptację w całej branży, może odblokować ok. 18 mld USD zysku dla ekosystemu handlowego dzięki szybszemu przetwarzaniu dokumentów i zmniejszeniu liczby błędów ludzkich. Raport przewiduje wzrost światowego handlu o 30-40 mld USD dzięki powszechnemu przyjęciu cyfryzacji.