Sun Ship Management Ltd, firma żeglugowa z siedzibą w Dubaju, może wkrótce zostać objęta unijnymi sankcjami – twierdzi „Politico”. Firma ta nazywała się do niedawna SCF Ship Management (Dubaj) i była spółką zależną rosyjskiego państwowego armatora Sovcomflot. W kwietniu 2022 r., po inwazji na Ukrainę i nałożeniu zachodnich sankcji, rosyjski operator przekazał Sun Ship kontrolę nad ok. 90 swoimi tankowcami i gazowcami.
Sovcomflot zaprzeczył, jakoby dokonał takiego manewru, jednak Sun Ship zarządza flotą, którą wcześniej operowały spółki zależne SCF, a większość z tych statków nadal nosi rosyjskie nazwy z czasów, gdy pływały w barwach Sovcomflot.
Zdaniem analityków tankowce Sun Ship stały się ważnym tonażem dla rosyjskiego eksportu ropy. Jak donosi Reuters, zauważyły to unijne organy regulacyjne, a rząd Holandii zaproponował dodanie firmy do nowego pakietu sankcji.
Jeśli Sun Ship Management zostanie ukarany, beneficjenci jego floty nadal będą mogli przenieść zarządzanie statkami do nowych spółek holdingowych, zmienić i wznowić działalność w szarej strefie obsługującej rosyjski handel ropą. Według Bloomberga liczba tankowców, które działają w ten sposób, często z wyłączonym systemem AIS, wynosi obecnie ok. 600 statków na całym świecie, czyli ok. dwa razy więcej niż w ubiegłym roku.