– Porty morskie muszą być przewymiarowane, muszą działać w trybie stand-by, decydują bowiem o bezpieczeństwie energetycznym, militarnym i żywnościowym państwa – mówił na konferencji EEC Trends prezes Łukasz Greinke.
EEC Trends to wydarzenie poprzedzające Europejski Kongres Gospodarczy, który co roku odbywa się w Katowicach. Wprowadzające do tego wydarzenia debaty o świecie i gospodarce z udziałem znamienitych gości miały miejsce 6 lutego w Warszawie. Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk wziął udział w panelu „Infrastruktura i geopolityka”. W dyskusji udział wzięli: Halina Brdulak, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Artur Martyniuk, prezes Polregio, Rafał Miland, wiceprezes PERN, Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec oraz Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych. Prelegenci dyskutowali o nowych szlakach handlowych, zmianach w łańcuchach dostaw a planowanych i realizowanych inwestycjach.
– Cały czas mierzymy się ze skutkami zamknięcia granicy lądowej w wyniku agresji Rosji w Ukrainie. Ta sytuacja spowodowała, że porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki kraju musiały przejąć wolumen surowców, które do tej pory trafiały do kraju granicą lądową. Gdyby nie wybudowana przez nas infrastruktura portowa, nie poradzilibyśmy sobie z kryzysem węglowym – mówił na konferencji EEC Trends prezes Łukasz Greinke.
Tydzień później w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja z cyklu Europa Karpat, której tematem była redefinicja łańcuchów logistycznych w świetle nowej polityki transportowej TEN-T. W wydarzeniu wzięli udział m.in. ministrowie ds. transportu państw europejskich, przedstawiciele Komisji Europejskiej zajmujący się tematyką transportową, europejscy koordynatorzy korytarzy TEN-T przebiegających przez Polskę, przedstawiciele europejskich zarządców infrastruktury kolejowej, europejskich portów morskich, międzynarodowych instytucji finansowych oraz urzędnicy krajowej administracji publicznej.
Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk wziął udział panelu poświęconym roli portów morskich w zapewnieniu wydajnych łańcuchów logistycznych w korytarzach sieci TEN-T. W dyskusji uczestniczyli: Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury, Julius Skačkauskas, wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury i Komunikacji (Litwa), Anne Elisabet Jensen, Europejska Koordynatorka Korytarza Bałtyk-Adriatyk, Eugene Seah, dyrektor operacyjny Międzynarodowego Portu Morskiego w Baku oraz Daniel Jarnea z Portu Konstanca.