– Wraz z zaostrzeniem przepisów dotyczących emisji w branży żeglugowej, liczba statków sprzedawanych na złom wzrośnie w nadchodzącej dekadzie ponad 2-krotnie – prognozuje BIMCO.
Zdaniem Nielsa Rasmussena, głównego analityka ds. żeglugi w BIMCO, wiele starszych statków zostanie poddanych recyklingowi wcześniej, niż działo się to do tej pory. Według jego obliczeń w latach 2023-2032 na złom trafi ponad 15 tys. jednostek, o łącznej nośności 600 mln t. To dwa razy więcej niż w poprzednich 10 latach, kiedy to poddano recyklingowi 7780 statków, co odpowiadało 285 mln t nośności. Większość tych jednostek, ok. 60%, została zbudowana w latach 90. Jednak już wkrótce na złom zaczną trafiać statki zbudowane na początku XXI w. Szczególnie że w pierwszej dekadzie XXI wieku oddano do eksploatacji jednostki o ponad 2-krotnie większej nośność niż wcześniej i dlatego spodziewany jest wzrostu recyklingu.
Przy okazji BIMCO wzywa do ratyfikacji i wdrożenia Międzynarodowej konwencji z Hongkongu, z 2009 r., o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska recyklingu statków. Z danych organizacji wynika, że w ciągu ostatnich 5 lat, Bangladesz, lider w złomowaniu statków, Indie, Turcja i Pakistan łącznie poddały recyklingowi 77% floty, która trafiła do utylizacji, co stanowiło 96% jej ogólnej nośności.