Pierwsze półrocze br. okazało się bardzo udane dla polskich portów morskich. Wynikało to głównie ze zwiększenia znaczenia portów dla transportu trzech surowców – paliw płynnych, węgla i zboża – których dotychczasowe szlaki komunikacyjne zostały przerwane przez wojnę w Ukrainie. Łącznie, w minionych 6 miesiącach polskie porty przeładowały 76,3 mln t ładunków. To wynik o 5,6% lepszy niż w II półroczu 2022 r. i o 22,7% wyższy niż w analogicznym okresie ub.r.
W Porcie Gdańsk przeładunki w I półroczu sięgnęły 43,3 mln t. W porównaniu do I półrocza ub.r. oznacza to wzrost o 42,9%. Najwięcej przeładowano paliw płynnych – 18,3 mln t, czyli o 59,6% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Paliwa płynne stanowiły 42% wszystkich przeładunków – o 4 p.p. więcej niż w 2022 r., gdy największym tonażem wykazywała się drobnica z 39% udziału w całości przeładunków. W br. drobnicy przeładowano dotychczas w Gdańsku 11,1 tys. t – o 6,3% mniej niż w 2022 r. Tym samym udział drobnicy w całości przeładunków spadł do 26% – spadek o 13 p.p. Jest to udział bardzo zbliżony do tego osiągniętego przez węgiel, który stanowił 24% wszystkich ładunków, które trafiły na gdańskie nabrzeża. W ciągu minionych 6 miesięcy przeładowano w sumie 10,5 mln t węgla – o 172,2% więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
W Porcie Gdynia przeładunki w I półroczu wyniosły 14,8 mln t – o 7,9% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Prawie połowę obrotów generowała drobnica – 49%. To istotny spadek udziału tej grupy towarowej w operacjach wykonywanych przez gdyński port. W ub.r. drobnica stanowiła 59% przeładunków. Jest to pochodna zmniejszenia jej wolumenu z 8,1 mln t w I półroczu 2022 r. do 7,2 mln t w I półroczu br. Zwiększył się natomiast udział 2. pod względem wielkości grupy towarowej trafiającej do Gdyni – zboża. W minionych 6 miesiącach przeładowano go 3,3 mln t – o 49,8% więcej niż w analogicznym okresie ub.r.
Natomiast w Szczecinie i Świnoujściu łączne przeładunki w I półroczu br. wyniosły 18 mln t – o 3,1% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Podobnie jak w Gdyni największy udział w obrotach miała drobnica – 46%. Jest to zmniejszenie jej udziału w całości przeładunków o 6 p.p. w stosunku do pierwszego półrocza ub.r. Pod względem wolumenu przeładunki drobnicy zmniejszyły się w tych portach o 9,5% i osiągnęły poziom 8,2 mln t. Zwiększył się oczywiście udział przeładunków paliw płynnych – z 19% do 23%, węgla z 6% do 10% i zboża z 5% do 7%, ale w przeciwieństwie do trójmiejskich portów, zachodniopomorskie zwiększyły także ilość innych ładunków masowych, których udział wzrósł z 8% do 10% całości obrotów. Nie zmienił się udział drewna – 1%, a zmniejszył udział rudy – z 9% do 3% (więcej w „Namiary na Morze i Handel” 16/2023).