Flota kontenerowa osiągnęła najwyższy średni wiek od 2010 r. Po raz pierwszy od ponad 10 lat wynosi on 14,2 lat – wynika z danych BIMCO. W ciągu ostatnich 13 lat średni wiek wzrósł o 4,3 lata w porównaniu do najniższego poziomu z sierpnia 2010 r., gdy wynosił 9,9 lat.
W swojej analizie BIMCO podkreśla, że w latach 2010–2013 dostarczono ogółem 2516 statków, a 1384 poddano recyklingowi. Działania te nie były jednak wystarczające, aby utrzymać średni wiek na niskim poziomie. Wynika to z faktu, że 21% jednostek we flocie kontenerowej ma więcej niż 20 lat, a prawie 70% wszystkich kontenerowców ma ponad 10 lat. Sam wiek statków czyni je głównymi kandydatami do recyklingu w nadchodzących latach, nawet bez uwzględnienia nowych przepisów dotyczących emisji, a także działań armatorów mających na celu zwiększenie wydajności poprzez slow steaming i nowe technologie. Operatorzy zwiększają także pojemność statków na kluczowych trasach, aby polepszyć efektywność i przygotować się na przewidywany wzrost popytu. BIMCO podkreśla, że spośród kontenerowców starszych niż 20 lat, segmenty jednostek o pojemności mniejszej niż 2999 TEU i 3000-5999 TEU stanowią, odpowiednio, 76% i 16% starszej floty. Odnowienie floty w ostatnich latach koncentrowało się na największych statkach.
Choć globalna flota kontenerowców się starzeje, rekordowe zamówienia na nowe statki wskazują, że branża traktuje priorytetowo odnowienie tonażu, koncentrując się głównie na dużych jednostkach. Oznacza to, że w ciągu najbliższych kilku lat średni wiek może się obniżyć, w miarę jak nowe statki będą wprowadzane do eksploatacji, a starsze trafią na złom. W ciągu pierwszych 9 miesięcy br. recyklingowi poddano 57 jednostek, w porównaniu ze średnią 81 w ciągu poprzednich 10 lat.
Ponadto z analizy portfela zamówień przeprowadzonej przez BIMCO wynika, że kontrakty obejmują 750 kontenerowców, które mają wejść do eksploatacji do końca 2025 r, i są one w dużej mierze skoncentrowane na największych statkach.