Efektywność zabezpieczeń stosowanych w branży TSL wynosi 65%, co oznacza, że na każde 3 ataki 2 są udane – informuje „The Blue Raport” firmy PICUS zajmującej się cyberbezpieczeństwem. W ciągu pierwszych 6 miesięcy 2023 r. analitycy tej firmy zdiagnozowali ponad 10 tys. unikalnych exploitów, a więc programów mający na celu wykorzystanie istniejących błędów w oprogramowaniu – to aż o 68% więcej w porównaniu z okresem sprzed 5 lat. Dodatkowo analizy specjalistów z Veeam wskazują, iż 83% firm z Europy Środkowo-Wschodniej doświadczyło ataków szyfrujących dane i wymuszających okup.
Tomasz Szczygieł, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w firmie DEKRA, tłumaczy, że zwiększona liczba cyberataków to konsekwencja szybkiego rozwoju sieci, przy jednoczesnym braku odpowiednich systemów zabezpieczeń.
– Nie pomagają także obecne napięcia geopolityczne i problemy z łańcuchami dostaw. Transport jest jednym z kluczowych obszarów rodzimej gospodarki – dlatego w branży potrzeba szczególnej uwagi, jeśli chodzi o systemy zabezpieczeń. Dyrektywa NIS 2 ma na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych, między innymi w sektorze transportu. Wprowadzenie niektórych wymagań z niej wynikających może być szczególnie trudne dla polskich firm z uwagi na specyficzne i ograniczenia występujące w Polsce. Do potencjalnych trudności można zaliczyć weryfikację zewnętrznych dostawców, ochronę danych w czasie rzeczywistym czy inwestycji w obszar bezpieczeństwa – dodaje.