PARTNER STRATEGICZNY
PARTNERZY GŁÓWNI
PARTNERZY
– Żyjemy dziś w świecie, w którym nie wystarczy być bezpiecznym. Musisz udowodnić, że jesteś bezpieczny – stwierdził Chris Krebs, były szef agencji ds. cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa infrastruktury USA. Jego słowa są szczególnie istotne w kontekście coraz bardziej wzmożonych działań cyberprzestępców. A ci mają pole do popisu.
W I półroczu 2023 r. analitycy firmy PICUS zajmującej się cyberbezpieczeństwem zdiagnozowali ponad 10 tys. unikalnych exploitów, czyli programów mających na celu wykorzystanie istniejących błędów w oprogramowaniu, to aż o 68% więcej w porównaniu z okresem sprzed 5 lat. Dodatkowo analizy specjalistów z Veeam wskazują, że 83% firm z Europy Środkowo-Wschodniej doświadczyło ataków ransomware, czyli szyfrujących dane i wymuszających okup. Szacuje się, że łączna suma szkód spowodowanych takimi atakami na całym świecie wyniosła w 2021 r. 20 mld USD, wobec 325 mln USD w 2015 r.
Eksperci DNV podkreślają natomiast w raporcie „Maritime Cyber Priority”, że w przypadku sektorów energetycznych i morskich incydenty mogą być ze sobą połączone. Przykładem takiej sytuacji był rosyjski cyberatak na operatora internetu satelitarnego ViaSat, który miał miejsce na początku 2022 r. Dotknął on klientów na Ukrainie, ale także spowodował zatrzymanie tysięcy turbin wiatrowych w Niemczech – ich systemy monitorowania wykorzystujące satelity zostały wyłączone. I nie był to odosobniony przypadek.
Dlatego biorąc pod uwagę zarówno dynamiczny rozwój rozwiązań cyfrowych obejmujących sektor morski i logistyczny, jak i nasze codzienne życie, a co za tym idzie, konieczności wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń jak regulacje w zakresie cyberbezpieczeństwa na poziomie unijnym oraz krajowym, warto podkreślić, jak bardzo ważne jest cyberbezpieczeństwo dla polskiego sektora morskiego i logistycznego.
Konferencja odbędzie się 12 marca 2024 r., w Courtyard Gdynia by Marriot. Współorganizatorem wydarzenia są „Namiary na Morze i Handel”, natomiast partnerem strategicznym jest EY, partnerem głównym Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i OT Logistics, a partnerami: Polski PCS, Polferries, Naftoport, Terramar i Hutchison Ports Gdynia. Wydarzenie odbędzie się ramach XIII edycji spotkania Transport Week, zaplanowanego na 12-13 marca br., którego organizatorem tradycyjnie jest Actia Forum.
10.05
Przywitanie gości i przedstawienie moderatorów sesji – Przedstawiciel Namiarów na Morze i Handel
10.10 – 11.30
Wyzwania morskiego cyberbezpieczeństwa
Moderator: Marcin Marciniak, Cybersecurity Implementation, EY Poland
- sytuacja na polu cyberbezpieczeństwa w kontekście bieżącej sytuacji geopolitycznej
- największe cyber zagrożenia w sektorze morskim i logistycznym (cyberprzestępczość, APT, haktywiści)
- bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej (w kontekście portów i żeglugi, poziom zabezpieczeń)
- cyberbezpieczeństwo a bezpieczeństwo fizyczne (drony, offshore wind)
Paneliści:
- Kimberly Tam, associate professor in cybersecurity, University of Plymouth
- Valery Tsiupa, senior consultant corporate affairs ISSP (Information Systems Security Partners) Holdings Inc., oddział w Kijowie
- Andrzej Brzózka, prezes Naftportu
- Dariusz Ceranowski, kierownik Działu IT, Terramar
11.30-11.45
Przerwa
11.45 – 13.05
NIS2 na ostatniej prostej. Czy branża morska potrzebuje cyberbezpieczeństwa?
Moderator: Magdalena Wrzosek, manager Cybersecurity Hub, EY Poland
- stan przygotowań sektora morskiego/TSL/offshore wind do wdrożenia dyrektywy NIS2
- skąd biorą się opory firm związane z przyjęciem regulacji NIS2 (stan świadomości)
- infrastruktura podatna na ataki (skutki incydentów i zakres zabezpieczeń)
- cyberbezpieczeństwo w łańcuchu dostaw i dlaczego jest to ważne
Paneliści:
- Artur Wojciechowski, członek zarządu Naftoportu
- Rafał Cichocki, kierownik Centrum Cyberbezpieczństwa Morskiego Uniwersytetu Morskiego Gdynia
- Cezary Dzieniszewski, CTO/SOC manager, Cyber360
- Piotr Chmielewski, specjalista ds. cyberbezpieczeństwa, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk
13.00-13.50
Przerwa
13.50 – 15.00
Warsztaty / gry strategiczne z zakresu cyberbezpieczeństwa
Tym razem proponujemy przejście uproszczonej wersji ćwiczeń Intermodal Transport Table Top Excercies (TTX), które specjaliści cyberbezpieczeństwa EY rozgrywają ze swoimi klientami. Będzie to wersja intermodalna, obejmująca swoim zakresem różne środki transportu, w tym oczywiście transport morski.
Jej uczestnicy, przedstawiciele firm z szeroko rozumianej gospodarki morskiej, w tym z sektora TSL oraz wspierających transport zmierzą się ze zdarzeniami z zakresu cyberbezpieczeństwa i nie tylko. Podstawowym celem gry będzie zachowanie ciągłości działania i dostarczenia krytycznego towaru do klientów, którzy na niego czekają. Towar ma zostać dostarczony w całości i w terminie. Na pewno, poza dawką wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa, dostarczymy Państwu wielu emocji. Nad przebiegiem ćwiczeń czuwać będą eksperci EY Polska.
Ćwiczenia TTX pozwalają spróbować sił w obszarze zarządzania cyberbezpieczeństwem w organizacji działającej w sektorze TSL. Uczestnicy gry mają możliwość przećwiczenia umiejętności prawidłowego planowania strategicznego, weryfikacji planu ciągłości działania, współpracy międzyzespołowej i międzyfirmowej, a także reakcji na incydenty.
Zakończenie