Organizacja pozarządowa Shipbreaking Platform opublikowała swój roczny raport na temat branży złomowania statków. Wynika z niego, że w ubiegłym roku 85% statków sprzedanych na złom (na całym świecie) trafiło do Bangladeszu, Indii czy Pakistanu, mimo przepisów nakładających obowiązek recyklingu przyjaznego dla środowiska.
Według obliczeń organizacji w 2023 r. zezłomowano łącznie 446 statków oceanicznych i platform przybrzeżnych. Zdecydowana większość, łącznie 325, trafiła do trzech wspomnianych krajów, przy czym najwięcej do Bangladeszu – 170 jednostek. Indie zajmowały 2. miejsce ze 140 statkami. Dla porównania do Turcji trafiły zaledwie 44 statki, podczas gdy 49 wysłano do recyklingu w innych częściach świata. Liczba złomowanych jednostek w Pakistanie spadła do zaledwie 15, lecz kraj ten nadal uznawany jest za jeden z najgorszymi warunkami w zakresie bezpieczeństwa.
Z kolei najwięcej złomowanych statków wysłano z Chin, mimo obecności w kraju najnowocześniejszych zakładów recyklingu. Wśród innych krajów dominują armatorzy z: Hongkongu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Tajlandii, Grecji, Rosji i Korei Południowej.
Chociaż ogólny wskaźnik złomowania statków spadał w ciągu ostatnich kilku lat i w 2023 r. utrzymywał się na stosunkowo stałym poziomie w ujęciu rok do roku, podkreślono, że branża żeglugowa w dalszym ciągu unika przepisów i znajduje sposoby na pozbywanie się jednostek, bez zwracania uwagi na bezpieczeństwo i środowisko. Grupa ponownie zaapelowała do Unii Europejskiej i innych krajów, aby zwiększyły swoje wysiłki na rzecz egzekwowania prawa.
– Nie ma możliwości rozebrania statku na plaży w sposób przyjazny dla środowiska i bezpieczny dla pracowników. Przedsiębiorstwa żeglugowe uchylają się od odpowiedzialności za upewnienie się, że ich odpady toksyczne nie szkodzą zdrowiu pracowników ani wrażliwemu środowisku przybrzeżnemu – mówi Ingvild Jenssen, dyrektor wykonawcza i założycielka Shipbreaking Platform.
Organizacja zwraca m.in. uwagę, że MSC wysłało w ciągu ostatniej dekady na złomowanie ponad 100 statków. Zaś w 2023 r. 14 najstarszych kontenerowców trafiło do Alang w Indiach.