Po roku spadków, określanym przez niektórych ekspertów jako normalizacja po rekordowym 2021 r., terminale kontenerowe w polskich portach, w 2023 r. po raz kolejny zanotowały spadek obrotów. Największe dotknęły OT Port Gdynia, 22%, oraz Hutchinson Ports Gdynia (Gdynia Container Terminal) – 9%. Globalne spowolnienie najmniej natomiast odczuł gdański Baltic Hub Container Terminal, gdzie spadek wyniósł poniżej 1%, oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni (BCT) ze spadkiem ok. 2% r/r. Łącznie terminale przeładowały 2,98 mln TEU, ok. 80,5 tys. TEU mniej niż rok wcześniej.
Pod względem wolumenu największy udział w spadku przypadł GCT, bo prawie 35 tys. TEU, co najprawdopodobniej związane jest z przesunięciem operacji CMA CGM z Gdyni do terminalu Baltic Hub w maju 2023 r. Mimo to największy terminal w Polsce również nie uchronił się od spadków, kończąc rok z utratą 28,6 tys. TEU, co jednak stanowiło zaledwie procent całości gdańskiego wolumenu. Istotny spadek przeładunków w ubiegłym roku w ujęciu ilościowym odnotował również DB Port Szczecin, tracąc 7% r/r, co stanowi wolumen ok. 5,5 tys. TEU.
Wspomniane przesunięcia serwisów armatorskich najwyraźniej nie pozostały bez wpływu na końcowy udział portów w przeładunkach kontenerów. Rok 2023 zakończył się skromnym, 1-proc. spadkiem udziału GCT w przeładunkach na rzecz Baltic Hub. Pozostałe terminale utrzymały swoje zeszłoroczne udziały w rynku. Oznacza to, że gdański terminal posiada 69% udziałów w obrocie kontenerowym w polskich portach, podczas gdy BCT ma 18%, GCT 11%, a DB Port Szczecin 2%. Tym samym 1-proc. wzrost udziału w przeładunkach kontenerów odnotował Port Gdańsk, przy analogicznym spadku udziału portu w Gdyni (Gdańsk 69%, Gdynia 29%). Port Szczecin-Świnoujście utrzymał zeszłoroczny 2-proc. udział przeładunków. W wartościach nominalnych natomiast spadki zauważalne są we wszystkich portach. Największy spadek zanotowała Gdynia, gdzie względem 2022 r. ubyło łącznie ponad 45 tys. TEU, w Gdańsku spadki przekroczyły 28 tys. TEU, Port Szczecin-Świnoujście zanotował korektę przeładunków o 5,5 tys. TEU (więcej w dodatku do „Namiarów na Morze i Handel” – „Kontenery. Transport kontenerowy i multimodalny”).