Ukraińskie Przedsiębiorstwo Żeglugi Dunajskiej (UDP) planuje uruchomić żeglugę kontenerową na środkowym i górnym Dunaju. Trasa przez Dunaj będzie stanowić nową alternatywę dla ukraińskich eksporterów, którzy od początku rosyjskiej inwazji w 2022 r. mają ograniczone możliwości. Trwają konsultacje ze spedytorami w sprawie liczby kontenerów potrzebnych do sformowania pierwszych przewozów. Serwisy mają być obsługiwane przez 25 statków z własnym napędem i ponad 200 barek. Jest to wystarczająca pojemność, aby zrekompensować transport kontenerów drogą lądową. Obecnie UDP oferuje ograniczoną usługę dostaw kontenerów do portów naddunajskich w Bułgarii, Serbii, Węgrzech, Słowacji, Austrii, Niemczech oraz do rumuńskiego portu w Konstancy. Żegluga kontenerowa szlakiem Dunaju nie była do tej pory zbyt powszechna, przy czym ukraińskie porty naddunajskie w Reni, Izmaił i Ust-Dunajsk były pierwotnie przeznaczone do obsługi innego rodzajów ładunków, głównie produktów rolnych. Jednak od początku rosyjskiej inwazji operatorzy dostosowywali te porty, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na transport kontenerowy.
W efekcie już w ubiegłym roku Mærsk wprowadził transport kontenerów barkami z portu w Konstancy do portu Reni. Z danych firmy konsultingowej Informall BG wynika, że miesięcznie na tej trasie transportuje się ok. 3 tys. TEU