W 2023 r. przeładunki w 10 największych portach bałtyckich wzrosły o 1,5% (7,3 mln t) w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając 489,5 mln t – wynika z raportu na temat bałtyckich portów opracowanego przez firmę Actia Forum. Na czele wciąż pozostaje rosyjska Ust-Ługa, choć obroty spadły tam o 9,3% w porównaniu do 2022 r. (ze 124 mln t do 112 mln t), na 2. miejscu plasuje się Port Gdańsk z obrotami na poziomie 81 mln t i wzrostem o 18,87%, zaś 3. pozycję zajmuje Primorsk, z przeładunkami w wysokości 63,1 mln t i wzrostem 10,5%.
Po bardzo dużym spadku w 2022 r. znaczne odbicie nastąpiło w Porcie Petersburg, gdzie przeładunki wzrosły o 27,8% i osiągnęły poziom 49,6 mln t. Wolumen ten był jednak o 20% niższy niż w 2021 r. Suma obrotów trzech portów rosyjskich stanowiła prawie połowę całkowitej wielkości przeładunku 10 największych portów bałtyckich (46%). Wartość ta utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie od 2021 r.
Jeśli zaś chodzi o polskie porty to zespół Szczecin-Świnoujście odnotował 4-proc. spadek przeładunków w porównaniu do 2022 r. (35,3 mln t do 36,8 mln t rok wcześniej) i uplasował się na 6. miejscu na Bałtyku, zaś Port Gdynia z wynikiem 29,3 mln t, co oznaczało wzrost o 5% w stosunku do 2022 r., zajął 9. miejsce.
Jeśli chodzi o pozostałe bałtyckie porty, to Göteborg odnotował 10-proc. spadek obrotów (36,3 mln t wobec 40 mln t w 2022 r.) i spadek o jedno miejsce w rankingu, na pozycję 5. Spowodowane to było o 17% mniejszym wolumenem surowców energetycznych. Szwedzki port zanotował natomiast wzrosty przeładunku kontenerów i towarów suchych masowych.
Z kolei w Kłajpedzie (7. miejsce) kolejny rok z rzędu zaobserwowano spadek przeładunków. W 2023 r. wolumen zmniejszył się o prawie 10%, osiągając poziom 32,7 mln t (w 2022 r. było to 36,1 mln t). To efekt sankcji i embarga na towary z Rosji i Białorusi. Z kolei w 2023 r. wzrósł przeładunek zbóż, gazu ziemnego LNG, drewna i produktów mrożonych.
Natomiast zeszły rok był bardzo dobry dla Portu Rostock. Po raz pierwszy od ok. 60 lat obsłużono tam ponad 30 mln t, co oznacza wzrost o 6,64% w porównaniu do roku poprzedniego. Istotny wpływ na ten wzrost miał przeładunek towarów płynnych oraz drobnicowych.
Pierwszą dziesiątkę zamyka Ryga, która zanotowała największy spadek wśród największych portów bałtyckich, bo aż o 20%, do 18,8 mln t (23,5 mln t w 2022 r.). Największy wpływ na ten wynik miało zmniejszenie przeładunków towarów suchych masowych.