– Przejście sektora morskiego na zeroemisyjne paliwa żeglugowe odegra zasadniczą rolę w tworzeniu nowych miejsc pracy. Jeśli transformacja przebiegnie zgodnie z oczekiwaniami, liczba osób zatrudnionych w żegludze i morskim łańcuchu dostaw może do 2050 r. podwoić się z 2 mln do 4 mln – wynika z raportu Global Maritime Forum.
Większość nowych miejsc pracy (1,5–3 mln) mogłaby zostać utworzona w latach 30. XXI w., czyli dekadzie, w której branża bedzie dążyła do ograniczenia emisji ze statków. Przewiduje się, że w tym okresie zastosowanie paliw alternatywnych znacznie się rozwinie, przy czym prym będą wiodły e-paliwa oparte na wodorze.
Prognozy GMF pokazują, że zapotrzebowanie żeglugi na e-paliwa może szybko wzrosnąć do ponad 500 mln t do 2040 r. i do 600 mln t do 2050 r. Zaspokojenie tego zapotrzebowania będzie wymagało dodatkowych 2000 GW mocy wytwórczych energii odnawialnej oraz 1000 GW mocy zdolności produkcyjnej wodoru do 2050 r.
Konieczne będą więc ogromne inwestycje liczone w miliardach USD, aby wesprzeć rozwój infrastruktury odnawialnej, produkcję wodoru i paliwa do wytwarzania e-amoniaku dla żeglugi. Ta fala inwestycji kapitałowych będzie miała właśnie wpływ na tworzenie zielonych miejsc pracy i może przynieść korzyści szerszej gospodarce. Branża żeglugowa odpowiada obecnie za 3% światowej emisji CO2.