Na początku br. (vide: artykuł „Unijna niespodzianka” (Namiary 3/2024) w środowisku portowym głośnym echem odbiła się informacja, że 23 września 2023 r. miało miejsce spotkanie (online), na którym omawiano opodatkowanie polskich portów morskich (identyfikator „Sprawa SA.38401 ”Ports taxation in Poland”). Opisany w tym artykule „przekaz” wskazywał, iż Komisja Europejska zwróciła uwagę na istniejące mechanizmy wsparcia portów morskich w Polsce, w postaci zwolnienia z opodatkowania dochodów podmiotów zarządzających, w części przeznaczonej na budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej oraz na realizację zadań określonych w art. 7, ust.1 pkt. 2 i 4 ustawy o portach i przystaniach morskich z 20 grudnia 1996 r. (dalej: Ustawa portowa), które reguluje art.17, ust.1 pkt. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z 15 lutego 1992 r. (dalej: Ustawa o CIT) są niezgodne z prawem Unii Europejskiej, a co więcej, stanowią tzw. nową pomoc publiczną (od 2007 r. po okresie przejściowym, kiedy Polska wstąpiła do UE), co wiązałoby się z koniecznością jej zwrotu, od momentu zaistnienia wątpliwości w tym zakresie. W tym kontekście zdaniem KE tego typu pomoc publiczna zaburza zdrową konkurencję rynkową, a aktywność zarządów portów w Polsce ma charakter przede wszystkim gospodarczy. Kontynuując, Bruksela zwróciła uwagę, że jej punkt widzenia w tej kwestii oraz sposób interpretacji zawarty jest w szeregu decyzji KE i orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE. Wskazano również, że KE widzi jednak możliwość zawarcia porozumienia – przy czym niezbędne byłoby szybkie wprowadzenie przez Polskę odpowiednich zmian prawnych, w zamian za rezygnację Komisji Europejskiej ze skierowania sprawy na ścieżkę formalną i żądania zwrotu, udzielonej niezgodnie z prawem unijnym, pomocy publicznej na rzecz zarządów portów w Polsce. Na koniec KE zwróciła uwagę, że w wielu unijnych krajach analogiczne przepisy zostały już uchylone.


Dostęp do dalszej treści jest ograniczony tylko dla prenumeratorów. Zaloguj się lub zarejstruj przy użyciu kodu zaproszenia, który otrzymałeś/otrzymasz wraz z prenumeratą.

Mam już konto
   
Nie mam konta
*Pole wymagane
PRZEZRafał Czyżyk
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel 12/2024
Poprzedni artykułPonadgabaryty na polskich drogach
Następny artykułPaliwowy świat, czyli odpryski kryzysu