NewNew Shipping, chiński operator „Lodowego Jedwabnego Szlaku” prowadzącego przez Arktykę, uruchomił nowy serwis łączący chińskie porty z rosyjskim portem Archangielsk. To połączenie na Morzu Białym eliminuje potrzebę tranzytu przez Skandynawię, skracając szlak morski Chiny–Rosja przez Arktykę o 1400 Mm.
Linia stanowi kontynuację wcześniejszych wysiłków mających na celu zwiększenie chińskiej żeglugi w rosyjskiej Arktyce. Oczekuje się, że w 2024 r. serwis obsłuży ok. 20 tys. TEU, co stanowi ułamek całkowitego handlu dwustronnego, ale traktowane jest jako dodatek do istniejącej już przepustowości. W 2023 r. NewNew Shipping wykonał 14 rejsów w obie strony między Chinami a Rosją, omijając zatory w systemie kolejowym na rosyjskim Dalekim Wschodzie oraz trasę przez Ocean Indyjski i Morze Czerwone.
Ponadto w czerwcu br. rosyjska agencja nuklearna Rosatom, odpowiedzialna za rozwój żeglugi i handlu na północy Rosji, ogłosiła, że utworzy spółkę joint venture z NewNew Shipping w celu uruchomienia całorocznych serwisów kontenerowych na Północnym Szlaku Morskim. Firma ma zamówić pięć kontenerowców z klasą lodową, każdy z nich będzie mógł odbywać 3-4 rejsy rocznie.