Silni i konkurencyjni

Fot. gov.pl

– Inwestycja w terminal instalacyjny Świnoujściu jest realizowana zgodnie z planem, a nawet z przyspieszeniem. Pod koniec 2023 r. plac budowy został przejęty przez inwestora, a z informacji, które posiadam, wynika, że jesteśmy nawet kilka tygodni przed zakładanym harmonogramem realizacji. Można więc powiedzieć, że prace postępują szybciej, niż oczekiwaliśmy i zakończą się w tym roku. Byłoby to niezrozumiałe, gdyby projekt, na który wydano tak duże pieniądze, zarówno ze strony Orlen Neptun, jak i Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, nie został w pełni wykorzystany. Jest to zaskakująca deklaracja, dlatego wymaga wyjaśnienia. Będę rozmawiał z osobami, które są odpowiedzialne za podejmowanie decyzji w sprawie wykorzystania terminalu – powiedział Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny za gospodarkę morską i żeglugę śródlądową, komentując dla „Namiaraów na Morze i Handel” zapowiedź władz Orlenu o rozpoczęciu budowy MEW Baltic Power z Portu Rønne na Bornholmie.

Zadeklarował również podejmowanie konkretnych decyzji, które pozwolą na realizację zaplanowanych inwestycji. Począwszy od terminalu kontenerowego w Świnoujściu, poprzez przetarg na terminal zbożowy w Gdyni, terminal agro w Gdańsku, na porcie zewnętrznym w Gdyni skończywszy.

– Zależy mi na tym, aby polskie porty rozwijały się równomiernie. Jeśli chodzi o Gdynię, to w ciągu kilku tygodni będziemy gotowi na podpisanie umowy realizacji falochronów, zaś termin na składanie ofert został przedłużony, aby potencjalnym oferentom dać więcej czasu na przygotowanie dokumentacji. Wynika to tylko i wyłącznie z tego powodu. Zapewniam, że robimy wszystko, aby inwestycje na całym Wybrzeżu były realizowane równomiernie – stwierdził A. Marchewka (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 14–15/2024).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #280
Poprzedni artykułRybackie sankcje
Następny artykułMorska energetyka wiatrowa – energia z przyszłością