Hamburg poszerza zakres możliwości lądowego zasilania w energię w całym porcie (onshore power supply – OPS). Na początku 2024 r. port ten był pierwszym w Europie, który zapewniał tego rodzaju rozwiązania zarówno statkom wycieczkowym, jak i kontenerowym.
Zarząd portu w Hamburgu informuje, że pod koniec lipca br. podpisał umowę z Mærskiem na korzystanie z OPS dla statków cumujących w terminalu kontenerowym Eurogate. Mærsk jest ostatnim z dużych przewoźników kontenerowych, który podjął takie zobowiązanie. Wcześniej umowy takie zawarły CMA CGM i MSC, który będzie pierwszym armatorem korzystającym z zasilania lądowego zarówno dla swoich statków kontenerowych, jak i wycieczkowych. Port Hamburg zamierza osiągnąć neutralność klimatyczną wszystkich swoich operacji do 2040 r.
Rozwiązania OPS instalowane są w terminalu kontenerowym Altenwerder (CTA) i terminalu wycieczkowym HafenCity. Z kolei terminal kontenerowy Tollerort (CTT) i terminal kontenerowy Burchardkai (CTB) rozpoczną dostarczanie energii elektrycznej z lądu w tym roku.
Przyjęte w czerwcu 2023 r. rozporządzenie Unii Europejskiej dotyczące transportu morskiego FuelEU wymaga, aby od 1 stycznia 2030 r. statki kontenerowe i pasażerskie, w tym wycieczkowe, o tonażu brutto powyżej 5000 t, korzystały w portach z energii dostarczanej z lądu.