Węgiel kształtuje wyniki

Fot: Port Gdańsk

W 2023 r. główne polskie porty morskie (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Police), osiągnęły rekordowy wynik, obsługując łącznie ponad 146 mln t ładunków. Niestety I półrocze 2024 r. zakończyło się spadkiem. Mimo że znów rosły przeładunki paliw płynnych, drobnicy oraz zboża, ograniczenia w innych grupach spowodowały zmniejszenie wolumenu o 10,9%. Przełożyło się to na przeładunki wynoszące ogółem 67,96 mln t. Główną przyczyną były tutaj radykalnie spadające obroty węglem. W I półroczu 2023 r. było to 14,30 mln t, natomiast obecnie to tylko 4,45 mln t.

Port w Gdańsku zakończył I półrocze 2024 r. wynikiem 38,1 mln t (spadek o 12,1%). Najwięcej zyskała grupa paliwa płynne (1,77 mln t), których łącznie obsłużono 20,1 mln t (wzrost o 9,6% w stosunku do I półrocza 2023 r.). Jest to historyczny rekord związany z przekroczeniem poziomu 20 mln t. O blisko 500 tys. t zwiększyły się przeładunki drobnicy, której obsłużono 26,2 mln t (wzrost o 4,5%). Spadek wynoszący blisko 70% spowodował zniknięcie z portu aż 7,3 mln t tego surowca w przeładunku.

Porty Szczecin i Świnoujście obsłużyły 15,92 mln t w I półroczu 2024 r. Spadek obrotów wyniósł 11,7%, co w wartościach bezwzględnych można przeliczyć na 2,16 mln t. Podobnie jak w Gdańsku, jednym z głównych czynników były tutaj przeładunki węgla. Spadek o 64,5% przełożył się na utratę 1,23 mln t surowca, co w efekcie oznaczało całkowite przeładunki węgla na poziomie 0,62 mln t. Drugą grupą ładunkową notującą relatywnie duże ograniczenia były paliwa płynne. Spadek o wysokości 9,9% oznaczał uzyskanie 3,77 mln t obrotów.

Najmniejsze straty w wolumenie przeładunków wśród polskich portów zanotował Port Gdynia. Zmniejszenie obrotów o 1 mln t oznaczał 7,2% spadku, a w efekcie pozwolił uzyskać wynik wynoszący 13,71 mln t w I połowie roku. Analogicznie do pozostałych portów czynnikiem determinujących ostateczny wynik były zmniejszone o blisko 71% obroty węglem. Do ograniczenia strat przyczyniła się drobnica. Zanotowano tutaj wzrost o 6,6%, który dał dodatkowe 500 tys. t. W rezultacie obroty osiągnęły 7,71 mln t. Niewielki 0,8-proc. przyrost obrotów zanotowano także w przeładunkach zboża.

Port w Policach wciąż zmaga się z odbudową wolumenów przeładunkowych. Po bardzo trudnej I połowie 2023 r. oraz wzroście aktywności w II części roku znów notuje niewielkie przeładunki. Pierwsza połowa roku zakończyła się wynikiem 215 tys. t (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 16/2024).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #283
Poprzedni artykułOdnawialna Europa
Następny artykułNamiary na Morze i Handel nr 16/2024