Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2024

Przyszłość polskiej i europejskiej gospodarki morskiej w świetle obecnej sytuacji geopolitycznej – będzie tematem przewodnim XXIII Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, która odbędzie się 11 października 2024 r. Prelegenci skupią się na analizie szans i zagrożeń związanych z obecną sytuacją na świecie oraz jej oddziaływaniem na szeroko rozumianą branżę morską.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na świecie stawia przed organizatorami forum nowe wyzwania. Światowa gospodarka wkroczyła bezpowrotnie na ścieżkę cyfryzacji, automatyzacji oraz innowacyjnych technologii. Gospodarka morska w Europie szeroko korzysta z nowoczesnych cyfrowych rozwiązań, co prowadzi do wzrostu konkurencyjności i budowania przewag konkurencyjnych korzystających z nich firm.
– Organizowane od lat w Gdyni Forum Gospodarki Morskiej nie tylko integruje środowisko, ale pozwala na wymianę doświadczeń w międzynarodowym gronie. To, że biznes morski spotyka się właśnie w Gdyni, jest niezwykle ważne dla miasta, które wyrosło z morza. Szerokie grono praktyków biznesu oraz ekspertów gwarantuje wysoki poziom dyskusji. Serdecznie zapraszam do udziału! – mówi Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

Tegoroczne forum będzie opierało się na sześciu głównych blokach tematycznych:

  1. Przemysł okrętowy
  2. Porty morskie
  3. Logistyka morska
  4. Energia odnawialna
  5. Biznes w żeglarstwie
  6. Cyberbezpieczeństwo i żegluga autonomiczna.

– Określając tematykę każdego z paneli, konsultujemy się z naszymi uczestnikami. Chcemy, aby program debat był odpowiedzią na to, przed jakimi wyzwaniami stoją firmy z danego sektora. W tym roku przyjrzymy się sytuacji polskiej i europejskiej gospodarki morskiej oraz jej przyszłości w świetle obecnej sytuacji geopolitycznej – mówi Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej.

Gośćmi honorowymi tegorocznej edycji będą: Christophe Tytgat, sekretarz generalny SEA Europe, organizacji zrzeszającej przedstawicieli europejskiego przemysłu okrętowego, Janusz Lewandowski, ekonomista i europoseł, były minister przekształceń własnościowych, oraz Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, odpowiedzialny za gospodarkę morską, gospodarkę wodną i żeglugę śródlądową.

Jeśli zaś chodzi o poruszaną tematykę, to panel poświęcony przemysłowi okrętowemu będzie dotyczył programu odbudowy przemysłu stoczniowego w Europie, opracowanego przez SEA Europe, którego elementem ma być m.in. produkcja nowoczesnych, przyjaznych środowisku i zdigitalizowanych statków. Ciekawie zapowiada się panel poświęcony polskim portom morskim, które 2023 r. zakończyły wzrostem wolumenu o wysokości ponad 9%, co przełożyło się na 146,4 mln ton przeładowanych towarów. Dyskusja dotyczyć ma zaś autonomii zarządów portów w kreowaniu i realizacji polityki portowej państwa. W przypadku panelu logistyki morskiej można spodziewać się wnikliwej analizy logistycznych łańcuchów dostaw wobec globalnych wyzwań, kierunków ich rozwoju oraz skutków dla branży morskiej sektora TSL.

Gorącym tematem pozostaje energetyka odnawialna. Dyskusja dotyczyć ma metanolu i amoniaku jako żeglugowych paliw przyszłości. Wiele wskazuje bowiem na to, że wkrótce mogę one stać się najbardziej popularnym alternatywnym paliwem morskim. Od kilku lat na FGM gości tematyka związana z branżą żeglarską. Szczególnie że Polska jest jednym z największych na świecie producentów jachtów i łodzi, których odbiorcami są również najbardziej znane osoby w świecie sportu czy rozrywki. Z kolei w przypadku cyberbezpieczeństwa niezwykle istotna wydaje się data 17 października br., kiedy to firmy z obszarów uznanych za kluczowe i ważne będą miały obowiązek wdrożenia regulacji unijnej dyrektywy NIS2. Jej celem jest znaczne podniesienie poziomu bezpieczeństwa firm działających w cyberprzestrzeni.

Organizatorem Forum Gospodarki Morskiej są Miasto Gdynia i Agencja Rozwoju Gdyni Sp. z o.o. Partnerem strategicznym jest Port Gdynia. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, po rejestracji na stronie https://forum.gdynia.pl/rejestracja.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #285
Poprzedni artykułVIII Konferencja Polskiej Platformy LNG i bioLNG
Następny artykułKontenerowa reorganizacja