Branża kontenerowa szykuje się do reorganizacji, która ma nastąpić w 2025 r. Armatorzy zaczynają ujawniać plany nowych aliansów i tras w reakcji na zakończenie sojuszu 2M między MSC a Mærskiem, a także planowane uruchomienie nowego sojuszu Gemini między Mærskiem a Hapag-Lloydem.
MSC postanowiło działać samodzielnie, zwiększając pojemność swojej floty, zarówno poprzez długoterminowy program budowy nowych statków, jak i liczne przejęcia. MSC ma obecnie ponad 850 statków i dysponuje pojemnością ponad 6 mln TEU. Natomiast nowy projekt Wschód/Zachód, który firma wprowadzi w 2025 r., obejmuje pięć kierunków z 34 pętlami wychodzącymi z Azji do Europy Północnej, Morza Śródziemnego, zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej, wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej i poprzez Atlantyk.
Jednocześnie MSC zapowiedział współpracę w zakresie wymiany slotów z nowym sojuszem Premier Alliance, który będą tworzyć: Ocean Network Express (ONE), HMM i Yang Ming. Ma ona obejmować współdziałanie w ramach dziewięciu serwisów między Azją a Europą. Z kolei ZIM będzie przez 3 lata partnerem kontenerowego lidera w zakresie obsługi serwisów Azja-Wschodnie Wybrzeże USA i Azja-wybrzeże Zatoki Meksykańskiej. Umowa dotyczy wymiany slotów i współdzielenia statków.
Przestaje istnieć także THE Alliance, ponieważ Hapag-Lloyd wybrał współpracę z Mærskiem, lecz pozostali armatorzy, ONE, HMM i Yang Ming, zdecydowali się współdziałać razem jako Premier Alliance. Nowy sojusz ruszy w lutym 2025 r. i ma funkcjonować przez 5 lat. Obejmie główne serwisy na trasach Wschód-Zachód.
Z kolei po aprobacie Federalnej Komisji Morskiej USA, Gemini Cooperation będzie mogła rozpocząć działalność na początku przyszłego roku. Jednak instytucja ta „będzie nadal uważnie monitorować działanie sojuszu”. Mærsk i Hapag-Lloyd nie ogłosiły jeszcze szczegółów nowej współpracy. Przewoźnicy stwierdzili jednak, że dostosują usługi i podzielą się slotami, aby zapewnić 90-procentową niezawodność serwisów.