Terminal kontenerowy w Korytarzu Środkowym

Fot.: portaktau.kz

Nowy terminal kontenerowy w kazachskim Porcie Aktau chce zbudować chińska spółka Lianyungang Port Group wspólnie z Kolejami Kazachskimi (KTZ). Inwestycja ma poprawić przepustowość Korytarza Środkowego w jego wąskim gardle, czyli nad Morzem Kaspijskim. Całość inwestycji, w ramach której chińska firma CRRC dostarczy także 200 lokomotyw Kolejom Kazachskim, została wyceniona na 3,7 mld USD.

Inwestycja w Porcie Aktau związana jest także z uruchomieniem jednolitego cyfrowego systemu do obsługi odpraw celnych, handlu elektronicznego i wymiany informacji korytarzu transportowym Chiny–Kazachstan–Rosja. Ma to przyspieszyć procesy logistyczne, uprościć procedury celne i zlikwidować bariery handlowe. Została zapoczątkowana przez porozumienie między spółką KTZ Express (spółka córka Kolei Kazachskich), chińską firmą Xi’an Free Trade Port i rosyjską spółką Slavtrans-Ser­vice JSC. W okresie od stycznia do maja br. Port Aktau przeładował 15 800 TEU, co oznacza wzrost o 50% w ujęciu r/r. Według prognoz ekspertów w przyszłym roku Korytarzem Środkowym przetransportowanych zostanie 10 mln t ładunków.

PRZEZGrzegorz Bryszewski
ŹRÓDŁONamiary na Morze i Handel 14-15/2024
Poprzedni artykułPozytywna prognoza dla transportu drogowego
Następny artykułKrytyczne uwagi o DAC