W I połowie br. 10 największych portów kontenerowych na Bałtyku obsłużyło ponad 4,4 mln TEU, co stanowi wzrost o 8,16% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r. Wzrost wolumenu kontenerów odnotowano w większości głównych portów bałtyckich – wynika z raportu firmy Actia Forum. Największym portem kontenerowym na Bałtyku niezmiennie pozostaje Gdańsk.
W Porcie Gdańsk, w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2024 r., przeładowano ponad 1 mln TEU, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r. Spośród portów polskich wzrost wolumenu kontenerów odnotowano również w Gdyni, która plasuje się na 5. miejscu, zanotowano tam wzrost przeładunków o 9% do poziomu 449 891 TEU. Łącznie polskie porty obsłużyły ponad 1,55 mln TEU, co oznacza wzrost o 8,3% r/r.
Drugą pozycję zajmuje Petersburg, który obsłużył w tym okresie 706 tys. TEU, co stanowi wzrost o 35% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r., zaś podium zamyka Kłajpeda, notująca spadek o 1 pozycję. Litewski port przeładował 537 741 TEU, co oznacza spadek o 7% w porównaniu z tym samym okresem 2023 r.
Kolejny w klasyfikacji, Port Göteborg odnotował w I połowie br. wzrost o 4,6%, co dało mu wynik 467 tys. TEU. Z kolei w Aarhus odnotowano spadek na poziomie 6,8%, co oznacza przeładunki 312 700 TEU. Innym portem bałtyckim, który odnotował spadek obrotów kontenerowych, był zespół HaminaKotka. W I połowie br. obsłużono tam 289,3 tys. TEU, co oznacza obroty mniejsze o 6,6%.
Zajmujący 8. pozycję Port Ryga, odnotował w I połowie 2024 r., wzrost o 12,8%. W tym okresie obsłużono 240,4 tys. TEU. Kolejne, Helsinki, przeładowały 215 904 TEU, czyli o 0,7% więcej niż rok wcześniej. Zamykający bałtyckie „Top10” Tallinn obsłużył 125,5 tys. TEU, co stanowi o 13,4% więcej niż w tym samym okresie 2023 r.