Kontenerowiec na wodór

Fot. energy-observer.org

Francuska firma Energy Observer otrzymała 40 mln euro z Funduszu Innowacji Unii Europejskiej na budowę kontenerowca zasilanego ciekłym wodorem. Wartość całego projektu to ponad 100 mln euro. Środki te mają pokryć badania i produkcję statku.

Jednostka o nazwie EO2 ma mieć 1100 TEU pojemności, a prace nad jej powstaniem trwają od 2022 r. Energy Observer rozpoczął projekt z ambicją opracowania statku, który byłby jednostką o najniższej emisji CO2 na świecie.

Kontenerowiec ma posiadać elektryczny układ napędowy zasilany ogniwami wodorowymi z 12 modułami, każdy o mocy 400 kW LH2, aby zapewnić średnią prędkość 12,5 w. Moc rezerwowa i moc doładowania zapewniłyby maksymalną prędkość 16 w. Ogniwa paliwowe są opracowywane przez EODev i jego partnera przemysłowego Toyotę. Napęd taki zapewniłby możliwość żeglugi przez 14 dni i pokonanie 1600 Mm.

Ponadto statek zmniejszy emisję CO2 o 112 250 t w ciągu 10 lat. Obecny plan przewiduje, że działalność komercyjna rozpocznie się w 2029 r. na wybrzeżach Atlantyku i Kanału La Manche. W projekt zaangażowane są takie firmy jak m.in. CMA CGM, Air Liquid, Toyota, EODev, Bureau Veritas, Dassault Systems czy Chart Industries.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #290
Poprzedni artykułMorska cyberrzeczywistość
Następny artykułWyzwania chemicznego rynku