Autonomiczna nawigacja

Fot. avikus.ai

Koreański armator H-Line i Avikus, czyli dział autonomicznej technologii nawigacyjnej HD Hyundai, podpisały zamówienie na pierwszą instalację autonomicznej technologii na statkach oceanicznych. H-Line twierdzi, że jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa operacji statków, zmniejszenie obciążenia załogi i reagowanie na przepisy dotyczące ochrony środowiska poprzez optymalizację zużycia paliwa. Umowa przewiduje instalację systemów na pięciu statkach. Docelowo mają zostać wdrożone na 30 jednostkach.

Opracowany przez Avikusa HiNAS Control to autonomiczny system nawigacyjny oparty na sztucznej inteligencji, który integruje informacje z różnych urządzeń i czujników, aby kierować statki na optymalne trasy przy właściwej prędkości.

System jest postrzegany jako krok w kierunku pełnej automatyzacji nawigacji, w jego ramach statki wyznaczają trasy za pomocą kombinacji sztucznej inteligencji i czujników pokładowych. Jest to pierwsze na rynku rozwiązanie. dotyczące autonomicznej nawigacji odpowiadające poziomowi 2 autonomicznego statku IMO, co umożliwia zdalne sterowanie statkiem z marynarzami na pokładzie.

Avikus przeprowadził rejs próbny przy użyciu swojego systemu sterowania HiNAS, pokonując 9,3 tys. km. W jego trakcie oszczędność paliwa wyniosła 15%. H-Line operuje obecnie flotą 48 masowców, 10 statków LNG i trzech samochodowców.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #292
Poprzedni artykuł„Flota cieni” z kontrolą NATO?
Następny artykułNajwiększy ciężarowiec na świecie?