W oczekiwaniu na NIS2 w Polsce

Sektor morski płaci średnio 3 mln USD okupu za cyberataki – wynika z raportu firmy CyberOwl. Zdaniem jej szefów firmy branży morskiej i logistycznej wciąż traktują zarządzanie ryzykiem cybernetycznym jako jednorazowe zadanie. Jednak aby zarządzanie ryzykiem cybezpezpieczeństwa było skuteczne, musi być ciągłe.

Krajobraz zagrożeń jest nadal zdominowany przez ataki phishingowe, choć operatorzy morscy są także coraz bardziej narażeni na ataki ransomware.

– Ransomware jest jednym z głównych zagrożeń dla sektora morskiego, bo znacząco zakłóca operacje i powoduje znaczne szkody ekonomiczne. Ataki sparaliżowały krytyczne systemy, opóźniły dostawy i zakłóciły procesy logistyczne, co spowodowało przestoje operacyjne i koszty związane z okupem — ostrzega Marlink.

W odpowiedzi na te wyzwania Unia Europejska wprowadziła nową Dyrektywę o Bezpieczeństwie Sieci i Systemów Informatycznych, znaną jako NIS2, której termin implementacji upłynął 17 października ub.r. Czy faktycznie tak się stało?

– Do końca nie wiadomo. W dalszym ciągu projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa, która ma wdrożyć regulacje NIS2, pozostaje projektem, a tekst finalny nie jest jeszcze znany. W efekcie nie wiadomo, jak będą wyglądały zapisy tego dokumentu w ostatecznym kształcie. Generalnie jednak wszyscy wiemy, że nowelizacja ustawy o KSC, wdrażającej przepisy NIS2, wejdzie w życie, więc przygotowanie się na jej ogłoszenie jest niezbędne – podkreśla Rafał Cichocki, kierownik Centrum Cyberbezpieczeństwa Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rozwiązań cyfrowych obejmujących sektor morski i logistyczny, a co za tym idzie, konieczność wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń, typu regulacje w zakresie cyberbezpieczeństwa na poziomie unijnym oraz krajowym, warto podkreślić, jak bardzo ważne jest to dla polskiego sektora morskiego i logistycznego. I właśnie na ten temat będziemy dyskutowali w trakcie konferencji „Cybezpieczeństwo w sztucznej inteligencji”, która odbędzie się 18 marca 2025 r., w Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Dodatkowo planowane są również warsztaty i gry strategiczne.

Współorganizatorem wydarzenia są „Namiary na Morze i Handel”, natomiast partnerem strategicznym jest Euvic Soulution wraz z IBM Poland, a partnerem głównym Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Wydarzenie odbędzie się ramach XIV Transport Week, zaplanowanego na 18–19 marca br., którego organizatorem tradycyjnie jest Actia Forum (więcej informacji: www.namiary.pl, www.transportweek.eu).

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #292
Poprzedni artykułPort Gdynia dumnym sponsorem IX Przeglądu Teatrów Amatorskich
Następny artykuł„Flota cieni” z kontrolą NATO?