Nie ma odwrotu od rozwoju sztucznej inteligencji (AI), szczególnie że przynosi duże korzyści. Jak podkreślają przedstawiciele sektora logistycznego, AI może odgrywać kluczową rolę w analizie danych i planowaniu operacji. Może wspierać planowanie tras, redukując przy tym liczbę przeładowań i przewozów, oraz wybór odpowiedniego środka transportu. Dzięki temu możliwe jest optymalizowanie transportu na wielu poziomach, m.in. zmniejszenie generowanego śladu węglowego czy ograniczenie pustych przebiegów.
Sztuczna inteligencja może być również bardzo pomocna w analizie scenariuszowej i przewidywaniu zakłóceń łańcuchów dostaw, będących obecnie szczególnie dużym wyzwaniem w kontekście frachtu morskiego. Dzięki danym historycznym, analizie warunków pogodowych czy sytuacji geopolitycznej AI potrafi lepiej wyznaczać przewidywany czas dotarcia transportu.
Jednak rozwój technologii cyfrowych sprawia, że jesteśmy coraz bardziej narażeni na ataki w sieci. Sektor morski płaci średnio 3 mln USD okupu za cyberataki – wynika z raportu firmy CyberOwl. Zdaniem jej szefów firmy branży morskiej i logistycznej wciąż traktują zarządzanie ryzykiem cybernetycznym jako jednorazowe zadanie. Jednak aby zarządzanie ryzykiem cybezpezpieczeństwa było skuteczne, musi być ciągłe.
Krajobraz zagrożeń jest wciąż zdominowany przez ataki phishingowe, które polegają na oszukaniu pracownika firmy, aby podał dane logowania, co pozwoli hakerowi na uzyskanie dostępu do sieci korporacyjnej. Czynnik ludzki pozostaje najczęściej wykorzystywaną luką w łańcuchu bezpieczeństwa, a zaawansowani hakerzy wymyślają nowe sposoby na wykorzystanie nieostrożnych użytkowników. Operatorzy morscy są także coraz bardziej narażeni na ataki ransomware.
Rosnąca cyfryzacja i coraz większe powiązanie systemów informatycznych w różnych sektorach gospodarki sprawiają, że znaczenie odpowiednich środków ochrony przed cyberzagrożeniami staje się kluczowe dla zapewnienia ciągłości działania i bezpieczeństwa. Branża transportowa nie jest wyjątkiem. W odpowiedzi na te wyzwania Unia Europejska wprowadziła nową Dyrektywę o Bezpieczeństwie Sieci i Systemów Informatycznych, znaną jako NIS2, której czas na implementacje upłynął 17 października ub.r.
Ponadto współczesny transport charakteryzuje się rosnącą integracją i automatyzacją procesów, działają już więc inteligentne systemy transportowe i autonomiczne pojazdy. Wzrost połączeń między systemami zwiększa potencjalne wektory ataku dla cyberprzestępców. Jednocześnie sektor transportowy wykorzystuje różnorodne technologie, od starszych systemów, które mogą być podatne na ataki, po nowoczesne rozwiązania IoT. Dlatego jego bezpieczeństwo jest tak istotne z punktu widzenia ciągłości prowadzenia działalności handlowej.
Dlatego też warto przedyskutować kwestię „Jak zbudować realną ochronę organizacji?”, której poświęcone będą warsztaty w ramach konferencji „Cybezpieczeństwo w sztucznej inteligencji”, która odbędzie się 18 marca 2025 r., w Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni.
Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rozwiązań cyfrowych, w tym zastosowania AI, obejmujących sektor morski i logistyczny, a co za tym idzie, konieczność wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń, jak regulacje dotyczące stosowania AI czy cyberbezpieczeństwa na poziomie unijnym oraz krajowym, warto podkreślić, jak bardzo ważne jest to dla polskiego sektora morskiego i logistycznego. I właśnie na ten temat będziemy dyskutowali w trakcie konferencji „Cybezpieczeństwo w sztucznej inteligencji”, która odbędzie się 18 marca 2025 r., w Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni.
Współorganizatorem wydarzenia są „Namiary na Morze i Handel”, natomiast partnerem strategicznym jest Euvic Soulution wraz z IBM Poland, partnerem głównym Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, partnerem srebrnym spółka Comal, zaś partnerem – spółki: Tria, IBSC oraz PGZ Stocznia Wojenna. Wydarzenie odbędzie się ramach XIV Transport Week, zaplanowanego na 18–19 marca br., którego organizatorem tradycyjnie jest Actia Forum (więcej informacji: namiary.pl, transportweek.eu).