Intermodal na plusie

Fot.: AdobeStock

Rynek przewozów intermodalnych w Polsce, w przeciwieństwie do borykających się z kryzysem kolejowych przewozów towarowych, w 2024 r. radził sobie lepiej. Dane Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), obejmujące styczeń-wrzesień ub.r., wskazują na wyraźną poprawę. W trzech kwartałach 2024 r. masa towarów w transporcie intermodalnym osiągnęła poziom 20,8 mln t – o 3 mln t więcej niż w tym samym okresie 2023 r. (17%). Zrealizowana w tym czasie praca przewozowa wyniosła 7 mld tkm i wzrosła o 16,5%, liczba jednostek wzrosła o 11,9%, a TEU o 12,8%.

Natomiast masa ładunków przewiezionych w transporcie intermodalnym koleją w III kwartale 2024 r. osiągnęła poziom blisko 7,1 mln t. W porównaniu do niecałych 6,2 mln t przewiezionych w III kwartale 2023 r. jest to wzrost o 0,9 mln t (15,2%). Natomiast wykonana w tym okresie praca przewozowa wyniosła ok. 2,4 mld tkm. W porównaniu do niecałych 2,2 mld tkm w III kwartale 2023 r. jest to o ponad 0,2 mld tkm więcej (10,7%). Od lipca do września przewoźnicy kolejowi przetransportowali łącznie 455 tys. jednostek intermodalnych, co stanowi 705,6 tys. TEU. W porównaniu z tym samym okresem 2024 r. to więcej o 57,7 tys. sztuk (14,5%) i 97,7 tys. TEU (16,1%).

Trzeci kwartał w przewozach intermodalnych wskazuje na poprawę wskaźników względem wartości poszczególnych kwartałów w ubiegłym roku. Obecnie transport intermodalny odnotowuje też znaczący wzrost przeładunków w polskich portach morskich, których wynik za pierwsze półrocze był wyższy o ponad 8% w porównaniu rok do roku. Widać też, pomimo obecnej sytuacji geopolitycznej, ponowny wzrost transportu koleją na trasie Azja–Europa z wykorzystaniem szlaku przebiegającego przez Polskę – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 06/2025).<

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #297
Poprzedni artykułICTSI rozbudowuje terminale
Następny artykułNamiary na Morze i Handel nr 06/2025