W obliczu geopolitycznej i gospodarczej niepewności, innowacje technologiczne będą odgrywać kluczową rolę wobec wyzwań, jakie czekają branżę transportu drogowego – wynika z sondażu opublikowanego właśnie przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU). Dane oparte są na materiałach zebranych w trakcie wywiadów przeprowadzonych z przedstawicielami 450 firm transportowych z całej Europy, Rady Współpracy Zatoki Perskiej (RWZP) oraz Azji. Większość badanych firm (57%) postrzega niepewność geopolityczną jako największe zagrożenie dla swojego rozwoju – wśród czynników ryzyka wymieniając eskalację międzynarodowych wojen handlowych oraz rosnące obawy związane z brexitem. Dla 52% ankietowanych drugim najpoważniejszym zagrożeniem jest ryzyko globalnej recesji i wyzwania, jakie niesie ze sobą konieczność nadążania za zmieniającymi się potrzebami klientów.
Spośród ankietowanych firm transportowych 76% spodziewa się, że ciągu najbliższej dekady zastosowanie autonomicznych ciężarówek stanie się realną alternatywą dla transportu drogowego, a 29% przewiduje, że nastąpi to już w ciągu najbliższych 5 lat. Z kolei 33% przedsiębiorstw transportowych w każdym regionie uważa, że zwiększanie bezpieczeństwa przewozów to obszar, w którym pojawią się największe możliwości innowacyjnych rozwiązań, podczas gdy 20% ankietowanych stawia na automatyzację. Połowa respondentów twierdzi, że największą korzyścią automatyzacji będzie zwiększenie wydajności, na drugim miejscu – jej wpływ na obniżenie kosztów (19%). Nadal utrzymują się bariery utrudniające stosowanie technologii. Wśród głównych przeszkód wymienia się koszty i inwestycje (71%), a w dalszej kolejności ograniczoną wiedzę techniczną (50%). Świadczy to o tym, że nadal istnieją obszary w branży transportowej, w których firmy nie otwarły się jeszcze na nowe technologie i procesy oraz że wciąż pozostaje wiele do zrobienia w zakresie cyfryzacji, zanim uda się odpowiednio zoptymalizować innowacje technologiczne.