Nieco ponad 2 miesiące po wypłynięciu z Anglii i po dwóch nieplanowanych „pit stopach”, 30 czerwca br. do Plymouth w Massachusetts przybył bezzałogowy statek autonomiczny Mayflower (MAS). Stał się największą bezzałogową jednostką, która przepłynęła Atlantyk, pokonując ok. 3900 Mm.
Projekt budowy statku został uruchomiony w 2016 r. przez organizację non profit zajmującą się badaniami morskimi, ProMare, w celu wykorzystania sztucznej inteligencji do gromadzenia danych z badań morskich. Sama jednostka powstała w gdańskiej stoczni Aluship Technology.
Statek został wyposażony m.in. w sześć kamer wspomaganych sztuczną inteligencją, ponad 30 czujników i 15 urządzeń brzegowych, z których wszystkie stanowią podstawę do sformułowania zaleceń do interpretacji i analizy dla systemu Kapitan AI.
Dane pochodzące z czujników i oprogramowania systemów umożliwiły przestrzeganie prawa morskiego podczas podejmowania kluczowych decyzji, takich jak zmiana trasy ze względu na zagrożenia lub zwierzęta morskie, a wszystko to bez udziału człowieka. Co więcej, Kapitan AI nauczył się na podstawie danych alternatywnych wyborów, optymalizacji decyzji oraz zarządzania ryzykiem, aby ukończyć wyprawę.