Złote czasy tankowców

Martian-2008

Dzienne stawki dla tankowców typu VLCC, suezmax i aframax wzrosły powyżej 100 tys. za dzień, a dobre czasy dla właścicieli tego typu floty mogą dopiero nadejść – wynika z danych firmy Clarksons Research. To konsekwencja kolejnych unijnych sankcji na rosyjską ropę, wchodzących w życie 5 grudnia br.

Kraje europejskie starają się znaleźć alternatywnych dostawców z innych regionów, a Rosja będzie musiała przesyłać ropę na większe odległości, aby dotrzeć do nabywców w Azji. Dłuższe rejsy bardziej zaangażują dostępny tonaż, ograniczą rynek i podniosą ceny. Szacuje się, że stawki dla tankowców mogą wzrosnąć do nawet 150-200 tys. USD za dziennie. W efekcie cena akcji armatora tankowców Euronav wzrosła o 70% w ciągu ostatnich 6 miesięcy, Nordic American o 60%, Frontline o 60%, Teekay o 70%, Tsakos Energy Navigation o 80%, a International Seaways o 85%.

Sytuacja taka może utrzymać się przez pewien czas. Szczególnie że portfel zamówień na nowe tankowce jest niewielki, a średni wiek floty stosunkowo wysoki, co sugeruje, że tempo złomowania zrównoważy nowe dostawy. Według VesselsValue do przyszłego roku ponad ¼ światowej floty tankowców przekroczy wiek 20 lat. Niektóre ze starych statków prawdopodobnie przejdą do tzw. dark fleet i będą obsługiwały kraje objęte sankcjami, jak Iran, Wenezuela, a teraz także Rosja.

Jeszcze lepiej radzą sobie przewoźnicy LNG. Statki, które nie są objęte długoterminowymi umowami, osiągają stawki spot w przedziale od 450 tys. USD do 500 tys. USD dziennie. Zamknięcie dostaw rosyjskiego gazu rurociągami doprowadziło do szybkiego wzrostu popytu na LNG i rosnącej liczby nowych terminali w Europie. Wysokie ceny na LNG w Unii Europejskiej przyciągają ładunki od dostawców ze świata, a właściciele gazowców czerpią korzyści z długich podróży. Ponadto rynek europejski kupuje tak dużo skroplonego gazu, że flota LNG służy jako pływające magazyny. Pod koniec listopada br. rolę taka pełniło ok. 40 gazowców.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #240
Poprzedni artykułNamiary na Morze i Handel nr 22/2022
Następny artykułNorweski tunel