A.P. Møller – Mærsk i IBM wycofały się z użytkowania szeroko promowanej platformy TradeLens, opartej na technologii blockchain, która miała uczynić globalny łańcuch dostaw bardziej wydajnym i bezpiecznym. Usługa ma przestać działać do końca I kwartału 2023 r. Analitycy twierdzą, że branża żeglugowa i kontenerowa była sceptycznie nastawiona do produktu będącego częściowo własnością konkurenta.
Wprowadzony w 2018 r. projekt TradeLens, oparty na technologii blockchain IBM jako podstawie cyfrowych łańcuchów dostaw, miał umożliwić wielu partnerom handlowym współpracę poprzez stworzenie jednego dostępu do dokumentów wysyłki i samej wysyłki w czasie rzeczywistym. Jednak platforma nie osiągnęła poziomu rentowności niezbędnego do dalszej pracy i spełnienia oczekiwań finansowych jej twórców.
– TradeLens powstało w oparciu o odważną wizję skoku w cyfryzacji globalnego łańcucha dostaw jako otwartej i neutralnej platformy branżowej — powiedział Rotem Hershko, szef Mærska ds. platform biznesowych.
W ciągu 5 lat istnienia platformy udało się przyciągnąć ponad 300 użytkowników, w tym przewoźników oceanicznych, terminale portowe, magazyny śródlądowe, organy celne i dostawców usług intermodalnych.
– Czy w branży, w której wciąż używamy arkuszy kalkulacyjnych i udostępniamy dane za pomocą plików XML przez email, technologia blockchain naprawdę ma swoje miejsce? Może. Ale zastosowanie blockchain w globalnym łańcuchu dostaw musi przyjść naturalnie. Nie twórzmy produktu w oczekiwaniu, że pojawią się klienci. Stwórzmy produkt, o którym wiemy, że ma klientów gotowych do jego wykorzystania — skomentował Anthony Miller, ekspert ds. technologii logistyki i łańcuchów dostaw.