Od stycznia 2023 r. w Polsce oraz w Niemczech wzrosną opłaty dla aut ciężarowych za korzystanie z dróg. Myto wzrośnie zarówno na autostradach, jaki na drogach ekspresowych.
Poziom opłat dla ciężarówek o masie powyżej 3,5 t na polskich drogach był niezmienny od 2011 r., gdy wprowadzono do użytku via Toll. Jednak od początku 2022 r. myto urosło w br. już o 1-3 gr za km. Trzeba przygotować się na kolejne podwyżki od Nowego Roku, a będą onedotyczyć nie tylko pojazdów z najniższej klasy Euro, ale również ciężarówek ekologicznych. Przykładowo, na polskich autostradach podwyżki dla pojazdów o masie 3,5–12 t będą wynosić 6 gr za 1 km dla klasy emisji Euro II i niższej, 5 gr dla klasy emisji Euro III, 4 gr dla klasy emisji Euro IV oraz 3 gr dla klasy emisji Euro V i wyższej. W przypadku najcięższych pojazdów o masie powyżej 12 t podwyżki są nieco wyższe i wyniosą 8 gr za 1 km w klasie Euro II i niższej, 7 gr dla klasy Euro III, 6 gr dla klasy Euro IV i 4 gr dla klasy Euro V i wyższej. Oznacza to, że pojazdy ciężkie z klasy Euro I i II zapłacą aż o 8 zł więcej za każdy przejazd o długości 100 km. W Polsce sieć płatnych dróg wynosi obecnie 2660 km.
W przypadku dróg wojewódzkich podwyżka opłat jest podobna i będzie wynosić dla pojazdów ciężarowych o masie 3,5–12 t aż 5 gr za 1 km dla klasy emisji Euro II i niższej, 4 gr dla klas emisji Euro III i IV, 3 gr dla klasy emisji Euro 5 i wyższej. Dla pojazdów o masie powyżej 12 t podwyżki wyniosą 6 gr za 1 km dla klasy emisji Euro II, Euro III i niższej, 5 gr dla klasy emisji Euro IV oraz 3 gr dla klasy emisji Euro V i wyższej.
Również w Niemczech największe podwyżki dotkną przewoźników wykorzystujących ciężkie pojazdy. Dla pojazdów o masie powyżej 7,5 t klasy Euro VI myto wyniesie o 3,8% więcej, dla klasy Euro V o 18% więcej, a dla Euro IV o prawie 24% więcej.