Ponad 134 mln t przeładowały w ub.r. 4 największe polskie porty. To o 17% więcej niż w 2021 r., o 105% więcej niż 10 lat wcześniej i o 176% więcej niż w 2003 r. Dynamika z ub.r. to 3 najwyższy wynik odnotowany we wspomnianym okresie. Szybciej obroty rosły jedynie w 2010 r. – o 31% i w 2018 r. – o 20%. Jeśli zaś chodzi o udziały w całości obrotów, to w 2022 r. Port Gdańsk odpowiadał za 51%, Szczecin-Świnoujście za 27%, Gdynia za 21%, a Police za 1%.
W Porcie Gdańsk przeładowano w minionym roku ponad 68 mln t, o 15 mln t więcej niż rok wcześniej. Największy udział we wzroście przeładunków miał węgiel, którego przeładowano ponad 13 mln t – o 8,4 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 176%. Istotny wzrost obrotów w przypadku ropy i paliw płynnych, których przeładowano 25,5 mln t – o 6,6 mln t więcej niż w 2021 r., co daje dynamikę wzrostu na poziomie 35%. Swój wkład w wynik portu miało też drewno, którego przeładowano wprawdzie tylko 0,5 mln t, ale było to o 0,4 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 412%.
Z kolei W portach Szczecina i Świnoujścia przeładowano w ub.r. prawie 37 mln t – o 3,6 mln t więcej niż rok wcześniej. Podobnie jak w Gdańsku jest to rekordowy wynik osiągnięty przez porty, a wzrosty wygenerowały głównie węgiel i paliwa płynne, ale większy wpływ miało to drugie. Przeładowano go 7,5 mln t, o 2,2 mln t więcej niż rok wcześniej, co wygenerowało dynamikę wzrostu na poziomie 42%. Węgla było 4,3 mln t – o 1,5 mln t więcej niż rok wcześniej, co daje dynamikę wzrostu na poziomie 51%.
Natomiast w Porcie Gdynia łączne przeładunki w 2022 r. osiągnęły poziom ponad 28 mln t. Oznacza to wzrost obrotów r/r o 1,5 mln t i również najlepszy wynik w historii. Wynikał on głównie ze wzrostu obrotów węgla, którego przeładowano 3,4 mln t, o 2,2 mln t więcej niż rok wcześniej (więcej o 174%). Odnotowano również znaczący wzrost w zakresie drewna, którego przeładowano 0,5 mln t – o 278 tys. t więcej niż rok wcześniej, co dało dynamikę wzrostu na poziomie 109%.
Police, najmniejszy z polskich portów morskich o podstawowym znaczeniu dla gospodarki, był jedynym, który kolejny rok z rzędu odnotowuje spadek obrotów. W 2022 r. przeładowano tam 1,2 mln t ładunków – o 188 tys. t mniej niż rok wcześniej, co oznacza dynamikę spadku na poziomie 13%. Zmniejszenie obrotów dotyczyło wszystkich grup towarowych obsługiwanych przez ten port oprócz oczywiście węgla. Wielkość tego surowca w 2022 r. wyniosła 68 tys. t – o 37 tys. t więcej niż rok wcześniej, co oznaczało wzrost o 119% (więcej w „Namiarach na Morze i Handel” 03/2023).