Wodorowe feedery

samskip.com

Stocznia Cochin w Indiach zbuduje pierwsze na świecie feedery o zerowej emisji. Zleceniodawcą jest Samskip. Projekt SeaShuttle to napędzane wodorem, zdalnie sterowane i gotowe do pracy autonomicznej kontenerowce, które mają kursować między fiordem Oslo a Rotterdamem.

Umowa o wartości ok. 66 mln USD przewiduje budowę dwóch tego typu statków, o nominalnej pojemności ok. 500 TEU. Pierwsza jednostka ma zostać dostarczona w ciągu 28, a druga w ciągu 34 miesięcy. Kontrakt zawiera również opcję budowy dwóch dodatkowych kontenerowców.

Statki będą wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 3,2 MW, w hybrydowym systemie zasilania z rezerwowym generatorem diesla. Na pokładzie będą miały magazyn paliwa wodorowego. Przewiduje się, że przejdą na to paliwo, gdy stanie się ono ogólnie dostępne. Zostaną wyposażone także w możliwość korzystania z energii lądowej w porcie.

Kontrakt na statki autonomiczne jest dla stoczni prestiżowym zleceniem na arenie światowej. W ubiegłym roku stocznia Cochin dostarczyła dwie barki gotowe do pracy w trybie autonomicznym dla norweskiej firmy spożywczej ASKO. Maja one obsługiwać transport towarów przez fiord Oslo.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #249
Poprzedni artykułLimit sobie, transport sobie
Następny artykułW oczekiwaniu na stabilizację