Europejska Organizacja Portów Morskich (ESPO) ostrzega, że proponowana zmiana polityki Unii Europejskiej w zakresie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) może postawić porty morskie, które koncentrują się na morskiej energetyce wiatrowej, w niekorzystnej sytuacji, zwłaszcza w porównaniu z portami, które koncentrują się na obsłudze paliw kopalnych.
Obecnie porty europejskie znajdują się na liście TEN-T, jeśli obsługują wystarczający tonaż ładunków. Kryteria te faworyzują tradycyjne płynne i suche ładunki masowe oraz kontenery. Zdaniem ESPO, mniejsze porty, które uczestniczą w projektach morskiej energetyki wiatrowej, mogą zostać wyłączone z korzyści płynących z TEN-T, ponieważ nie obsługują wystarczającej masy ładunkowej, nawet jeśli mają kluczowe znaczenie dla zielonej transformacji.
– Uważamy, że nadszedł czas, aby wziąć również pod uwagę kluczową rolę, jaką odgrywają porty jako ośrodki zielonej transformacji i bezpieczeństwa dostaw energii w Europie. Licząc tylko przeładowane tony, polityka TEN-T grozi zignorowaniem znaczenia portów w budowaniu i wzmacnianiu łańcucha dostaw dla nowego krajobrazu energetycznego – czytamy w oświadczeniu ESPO.
Organizacja twierdzi, że nadszedł czas, aby docenić inwestycje mniejszych, zorientowanych na zieloną energetykę portów w wyspecjalizowaną infrastrukturę dla branży offshore i ekologicznego wodoru. Bez uznania ich za część TEN-T porty te znajdują się w niekorzystnej sytuacji, jeśli chodzi o zapewnienie unijnego wsparcia dla ich inicjatyw, podczas gdy porty obsługujące ładunki energii konwencjonalnej mają dostęp do finansowania.