– Globalna niezawodność rozkładów serwisów kontenerowych poprawiała się od początku br. z miesiąca na miesiąc, chociaż tempo to malało z każdym kolejnym miesiącem — powiedział Alan Murphy, dyrektor generalny Sea-Intelligence. Firma prześledziła wyniki ponad 60 przewoźników na 34 różnych szlakach handlowych.
Analizując dane z kwietnia 2023 r., Sea-Intelligence stwierdziła, że niezawodność rozkładów rejsów poprawiła się o 1,7 pkt procentowego miesiąc do miesiąca i wyniosła do 64,2%, co oznacza wzrost o 29,9 pkt procentowego rok do roku. Punktualność serwisów wciąż pozostaje jednak poniżej średniej sprzed pandemii wynoszącej ponad 72%.
Także dane 14 największych armatorów kontenerowych na świecie wskazują na obniżenie tempa poprawy niezawodności. Tylko siedmiu z tej 14 odnotowało poprawę punktualności w kwietniu br., w stosunku miesiąc do miesiąca. Liderem okazał się Evergreen z wynikiem ponad 7 punktów proc. Jednak liderem w tym zakresie pozostaje Maersk, wyprzedzając MSC. Dziewięciu armatorów z pierwszej 14 ma obecnie ponad 60-proc. Niezawodność, podczas gdy rok wczesniej wynosiła ona ok. 30%.
Istotna w tym kontekście jest również poprawa przepustowości portów. Raport Sea-Intelligence wskazuje, że średnie opóźnienia w obsłudze statków spadały 4. miesiąc z rzędu. W kwietniu br. spadły o 0,72 dnia miesiąc do miesiąca i wyniosły 4,34 dnia. Jest to także spadek o 2,22 dnia rok do roku. Po raz pierwszy od 30 miesięcy opóźnienia nie przekraczają 5 dni.