HMM na sprzedaż

fot. hmm21.com

Cztery firmy zgłosiły się, jako potencjalni nabywcy armatora kontenerowego HMM. Samsung Securities, który prowadzi procedurę przetargową, otrzymał wstępne oferty od 2 firm żeglugowych, SM Group i Harim, największego inwestora innego koreańskiego armatora Pan Ocean oraz od 2 firm działających w branży logistycznej – LX Holdings i Dongwon Group. Kontrolowane przez rząd Korei Południowej banki, Korean Development Bank i Korea Ocean Business Corporation, stwierdziły, że możliwe jest kontynuowanie sprzedaży, mimo pogorszenia koniunktury na światowych rynkach żeglugowych. Łącznie oba banki posiadają ok. 40% akcji HMM, ale dzięki ich wymiennym obligacjom wieczystym udział własnościowy mógłby wzrosnąć do ok. 75%, gdyby wszystkie zostały zamienione na akcje. Obecna wartość 40% akcji ustalona została na 3,9 mld USD. Banki mają nadzieję zakończyć sprzedaż HMM przed końcem 2023 r.

SM Group poinformowała, że jest gotowa zainwestować do ok. 3 mld USD w plan połączenia HMM z SM, czego efektem ma być stworzenie największego przewoźnika w Azji. HMM jest obecnie 8. co do wielkości armatorem kontenerowym na świecie, oferującym ok. 800 tys. TEU pojemności. Obsługuje również niewielką flotę masowców i tankowców. Z kolei Harim, poprzez przejętą firmę Pan Ocean, dysponuje flotą ponad 80 masowców, a także realizuje niewielkie operacje m.in. kontenerowcami, tankowcami i gazowcami LNG.

Natomiast LX, w ramach holdingu, posiada globalną firmę logistyczną, a także zajmuje się m.in. chemią i elektroniką, a Dongwon, oprócz logistyki, jest również operatorem terminalu kontenerowego w Pusan oraz prowadzi działalność w branży spożywczej, budowlanej i produkcji opakowań.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #257
Poprzedni artykułPomocna dłoń z Pekinu
Następny artykułPorty idą za ciosem