W Norwegii trwają prace nad zbudowaniem pierwszego na świecie kontenerowca napędzanego amoniakiem. Statek, który ma wejść do eksploatacji do 2026 r., powstaje w ramach partnerstwa norweskiej linii kontenerowej North Sea Container Line i producenta amoniaku Yara International oraz jego spółki zależnej Yara Clean Energy, przy wsparciu rządu norweskiego.
Nie podano na razie szczegółowych dotyczących wielkości statku, ale wiadomo, że miałby on obsługiwać szlak między Norwegią a Europą Północną, czyli m.in. połączenia między Oslo i Brevikiem w Norwegii oraz Hamburgiem i Bremerhaven w Niemczech. Jednostka będzie obsługiwana przez nowego operatora NCL Oslo. Otrzyma nazwę Yara Eyde na cześć norweskiego przemysłowca Sama Eyde, który odegrał kluczową rolę w industrializacji Norwegii na początku XX w. i był założycielem kilku największych norweskich korporacji, w tym Yara, Hydro i Elkem.
Według założeń od początku będzie on zasilany amoniakiem, z akumulatorem o mocy 250 kWh z opcją ładowania z lądu. Firmy poinformowały, że eksploatacja nowego kontenerowca między Brevikiem a Europą zmniejszy emisje CO2 o 11 tys. t rocznie. Projekt otrzymał od agencji Enova, występującej w imieniu rządu w Oslo, dofinansowanie w wysokości ok. 3,6 mln USD w ramach ogłoszonego pod koniec września br. programu dotacji mającego na celu dekarbonizację żeglugi.
Jest to drugi projekt żeglugowy nowej generacji dla North Sea Container Line. W ubiegłym roku armator zamówił kontenerowce napędzane metanolem o pojemności 1300 TEU, które mają wejść do eksploatacji w 2024 r.