Wykorzystanie zasobów Morza Bałtyckiego wymaga odpowiednio rozwiniętej sieci portów i przystani morskich, która warunkuje funkcjonowanie transportu, rybołówstwa, turystyki czy energetyki opartej o jego zasoby, w tym szczególnie popularnej w ostatnich latach morskiej energetyki wiatrowej. Zwyczajowo analizy sektora portowego koncentrują się na największych portach, obsługujących wymianę handlową poszczególnych krajów. Warto jednak przyjrzeć się pozostałym ośrodkom, które stanowią często ważne centra rozwoju regionalnego.
Dokładne określenie liczby portów morskich funkcjonujących nad Bałtykiem nie jest zadaniem łatwym, bo realizują one różne funkcje i są odmiennie klasyfikowane. Bazując na narodowych zestawieniach statystycznych dotyczących portów obsługujących ładunki, można mówić o 243 portach morskich działających w obszarze Morza Bałtyckiego. Najwięcej z nich znajduje się w Danii (118), co wynika z wyspiarskiego położenia kraju, oraz w Szwecji (45) i Finlandii (40). Z kolei zestawienie dostępne w Eurostacie zawiera 149 portów zlokalizowanych nad Bałtykiem, przy czym przeładunki zostały wskazane tam w 97 przypadkach (najnowsze dane dotyczą 2022 r., w przypadku 52 portów brak jest informacji o wielkości przeładunków).
Dostęp do dalszej treści jest ograniczony tylko dla prenumeratorów. Zaloguj się lub zarejstruj przy użyciu kodu zaproszenia, który otrzymałeś/otrzymasz wraz z prenumeratą.