Bałtyckie Top 10

Fot. Žiedas

Większość największych portów bałtyckich odnotowała w I połowie br. spadek obrotów w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Wzrosty zanotowano jedynie w trzech z nich – Ust-Łudze, Petersburgu i Kłajpedzie – wynika z raportu firmy Actia Forum.

Największym portem na Morzu Bałtyckim pod względem obrotów pozostaje rosyjska Ust-Ługa. W I połowie 2024 r. obsłużono tam 68,7 mln t, czyli o 10,33% więcej niż w tym samym okresie 2023 r. Drugie miejsce, mimo spadku o 8,3%, utrzymał Port Gdańsk z wynikiem 38,1 mln t. Największy wpływ na obroty miały niższe przeładunki rudy (75%), drewna (68%) i węgla (61%). Podium zamyka kolejny rosyjski port, Primorsk, z obrotami mniejszymi o 4,9% i wynikiem 32,6 mln t.

Z kolei w porcie w Petersburgu (4 miejsce) obroty wzrosły o 18,3% do poziomu 27,4 mln t. Natomiast klasyfikowany tuż za nim Göteborg nie ujawnia danych w tonach. Jedynie w dwóch grupach ładunkowych, w których obroty są raportowane, tj. ładunkach masowych suchych i ładunki energetycznych, odnotowano wzrosty, odpowiednio, o 31% i 13%.

Port w Kłajpedzie przeładował zaś 16,36 mln t, czyli o 0,4% więcej niż w tym samym okresie ub.r., wyprzedzając zespół portowy Szczecin-Świnoujście, który obsłużył o 13,7% mniej ładunków niż w analogicznym okresie 2023 r., czyli 15,9 mln t. Kolejny w klasyfikacji Port Rostock przeładował 15,5 mln t, co oznacza spadek o 6,3% wobec I półrocza 2023 r.

Pierwszą dziesiątkę największych portów na Bałtyku zamyka Gdynia z obrotami 13,7 mln t, czyli spadkiem o 7,8%, oraz Ryga, która obsłużyła 8,9 mln t, czyli o 8,5% mniej niż rok wcześniej.

PRZEZPiotr Frankowski
ŹRÓDŁONAMIARY Newsletter #287
Poprzedni artykułVII Wspólna Kaczka Golf Cup 2024
Następny artykułAlternatywne LNG