Europejskie stowarzyszenia kolejowych przewozów towarowych wspólnie zaapelowały do Unii Europejskiej o ostrożne i przemyślane podejście do wprowadzenia automatycznych sprzęgów cyfrowych (DAC), czyli urządzeń pozwalających na łączenie lokomotyw z wagonami i wagonów między sobą bez udziału człowieka. Rozpoczęcie używania DAC to jedna z inicjatyw UE, która początkowo miała zostać zakończona do 2030 r. W dokumencie podpisanym przez stowarzyszenia kolejowych przewoźników towarowych z Niemiec, Polski, Czech, Węgier i Słowacji przedstawiono kilka obaw. Jedną z nich jest konieczność znacznych inwestycji początkowych wymaganych do wdrożenia DAC i wątpliwości na temat ich opłacalności. W ocenie autorów listu DAC może stać się opcją, ale nie ma powodów, żeby zmuszać do używania tego powiązania w przypadku starszych wagonów. Organizacje podważyły także sens wprowadzenia barier ograniczających konkurencję np. poprzez ograniczenia dostępu do taboru używającego zwykłych sprzęgów. W dokumencie podkreślono też, że początkowa inwestycja w DAC jest szczególnie trudna dla operatorów kolejowych, którzy borykają się z malejącym udziałem w rynku i rentownością.